Globalno tržište je otvoreno,
pa i gladno inspiracije
odozdo i s margine

Početkom srpnja predstavljene su poduzetnice koje će kroz program ODVAŽNA dobiti financijsku i mentorsku pomoć. O ženama poduzetnicama i drugim projektima Zaklade Solidarna, razgovaramo s direktoricom Zaklade Marinom Škrabalo.

Koliko su inicijative podrške ženskom poduzetništvu nužne u Hrvatskoj i koliko je društvo spremno za njega?

Budući da su žene tradicionalno manje zastupljene i na tržištu rada i u poduzetništvu, očito je da je jačanje poslovne pozicije žena iznimno važno za njihovu ekonomsku samostalnost, ali i za promociju društveno odgovornog pristupa poslovanju koje žene – kako se stječe dojam iz istraživanja - češće i lakše prakticiraju. Kroz „brižno“ poduzetništvo, kako su ga nazvale istraživačice Tea Škokić i Orlanda Obad, žene ulažu mnogo pažnje i vremena u razvoj dugoročnih radnih i poslovnih odnosa temeljenih na poštenju i povjerenju te im je posebno stalo da svoje radnike i radnice pristojno plate i osiguraju im kvalitetne uvjete na dugi rok. Čini se da taj empatičan pristup poslovanju ima veze i s društvenim normama koje ih pripremaju za ulogu onih koje prvo brinu o drugima, a onda o sebi. Kao i sa ženskim iskustvima marginalizacije koje ih čine osjetljivijima na tuđe potrebe i probleme. Društvo još nije spremno za ravnopravni status žena u poduzetništvu, što je vidljivo iz deficita javnih usluga za brigu o djeci, a posebno u ruralnim sredinama, te i drastično većeg udjela neplaćenog kućanskog rada koji na njih pada.

Je li žensko poduzetništvo u deset godina uznapredovalo?

Iako se žensko poduzetništvo u Hrvatskoj kontinuirano širi po opsegu i utjecaju na same žene i društvo u cjelini, itekako je potrebno nastaviti s ciljanim mjerama podrške koje odgovaraju na njihove specifične potrebe. Iz prijava i razgovora s finalistkinjama programa, znamo da se mnoge žene odlučuju na samozapošljavanje i pokretanje vlastitog posla iz nužde – primjerice zbog gubitka posla, manjka prilika na tržištu rada za kvalitetno radno mjesto i daljnji napredak u karijeri, ali i zato što se kroz poduzetništvo mogu izboriti za više kontrole nad svojim životima i prihodima koje uvelike usmjeravaju na brigu o drugima. Mnoge od njih ulaze u posao učeći „u hodu“, posebno u manjim sredinama kamo informacije o prilikama za profesionalno usavršavanje i savjetovanje teže dopiru.

Što je još potrebno napraviti da se ono dodatno osnaži?

Dok su vlasti i javni sektor odgovorni za stvaranje poticajnog okruženja, pravne sigurnosti i transparentnih programa subvencioniranja, poslovni i neprofitni sektor ključni su za brz i efikasan prijenos znanja s velikih na male, kao i za povezivanje različitih resursa u zajednici. Znači treba nam više otvorene komunikacije, efikasnosti i međusektorske suradnje. Važno je da je ženska pozicija vidljiva u programima podrške koji moraju biti puno bolje međusobno povezani jer je čest slučaj da informacije o postojećim izvorima podrške ne dopiru do poduzetnica, posebno onih koje žive i rade izvan Zagreba i većih regionalnih centara.

Ženama treba ciljana podrška i siguran prostor za učenje kako bi dobile jednaku šansu za usavršavanje, umrežavanje ali i pristup niskorizičnom financiranju, posebno kada se tek bore za svoju tržišnu poziciju. Važno je da se pojača fokus na pravodobni pristup podršci kroz mrežno, koordinirano djelovanje različitih resursnih centara i linija financijske potpore koji djeluju na lokalnoj i nacionalnoj razini.

Koga kroz projekt posebice podržavate?

Nama je prioritet da ODVAŽNA podrži žene u manje razvijenim, ruralnim i otočkim sredinama, a što je učinjeno s ukupno 500 000 kuna donacija. Među projektima na koje smo ponosni su turistički pothvat Žitna lađa iz Zamršja na Kupi, Book Cafe Paradiso iz Gračaca, dva bio-kozmetička obrta - Silvan te Primitivance iz šibenskog zaleđa, eko-proizvodnja ljekovitog bilja i hrane Organica Vita iz Čađavice u Podravini.

Jako nam je drago da možemo podržati i daljnji razvoj sustava kvalitete i regionalnog plasmana inventivnog bračkog ženskog branda „Dada&Rocco“, koji proizvodi rukom šivanu zaštitu od pamuka za dječje krevetiće kao i prvoklasnu posteljinu.

Ove godine prijavilo se impresivnih 138 projekata. Mogu li sa svojim inicijativama hrvatske poduzetnice stati uz bok svjetskim?

Odvažni primjeri projekata Fierce Women i Silvan jasno ukazuju na to da inventivan proizvod koji je čvrsto ukorijenjen u lokalnom kulturnom i prirodnom nasljeđu, poput čudesnih organskih sapuna iz šibenskog zaleđa kreatorice i poduzetnice Jelene Bikić te igraćih karata koje afirmiraju ženski doprinos povijesti Udruge K-zona, pokazuju da je upravo globalno tržište otvoreno, pa i gladno inspiracije „odozdo“ i s „margine“. Posebno se veselimo ovogodišnjoj podršci SPEAK CRO projektu tvrtke Cosmis - prvoj online školi hrvatskog jezika, koja je u genskom kodu globalni pothvat.

Za uspjeh izvan lokalnog spektra djelovanja ključan je razvoj kompetencija, ali i samopouzdanja za promišljeni, postepeni i suradnički postavljen digitalni marketing te proaktivno poslovno umrežavanje koje vodi računa o specifičnim očekivanjima određenog tržišnog segmenta, što se uvelike odnosi na sustave upravljanja kvalitetom i sigurnošću proizvoda ili usluge. Tome služi i mentorski program SOLIDARNE te transfer znanja iz korporativnog u sektor malog poduzetništva i lokalne zajednice.  

Pored SOLIDARNE koja operativno provodi projekt, u Odvažnu su uključeni i drugi partneri...

Dragocjen dio programa je stručni doprinos kompanija i stručnih organizacija poput Erste banke, konzultantske tvrtke Apsolon, ACT Grupe, Europske banke za obnovu i razvoj te Ureda pravobraniteljice za ravnopravnost spolova. Sve one suradnjom na programu doprinose i punoj rodnoj ravnopravnosti – petom cilju globalnog Programa održivog razvoja do 2030., koju prepoznaju i kao svoju društvenu odgovornost. Problemi na čije se rješavanje želi utjecati su manjak stručne podrške i prilika za poslovno umrežavanje. Među njima su i izvori mikrofinanciranja za poduzetnice koje upravo izlaze iz prve faze pokretanja poslovanja (start up), ali koje još nemaju dovoljno informacija, znanja, iskustva, poslovnih kontakata i kapitala kako bi proširile svoj posao i bile spremne pristupiti regularnim financijskim instrumentima i javnim programima podrške u svrhu većih investicija i tržišnog pozicioniranja. Time program ODVAŽNA doprinosi i ostvarenju ciljeva Strategije razvoja ženskog poduzetništva Vlade RH 2014.-2020.​

Zaklada Solidarna aktivno pokreće i provodi cijeli niz drugih aktivnosti civilnog društva. Na kojim projektima trenutačno radite i koliko smo po vama sazreli kao društvo kad je riječ o ravnopravnosti i ljudskim pravima?

SOLIDARNA je opravdala svoje ime i postojanje u doba ove krize - pokrenuli smo Fond 5.5 za kriznu podršku nakon potresa i prvi, već početkom lipnja 2020., krenuli s isplatama potpora stradalima do 20.000 kuna. Do sada je potporu primilo 76 obitelji slabijeg imovinskog stanja, a ukupno je podijeljeno 1,07 milijuna kuna. Dodatno smo distribuirali i donaciju novog namještaja te kućanskog pribora tvrtke IKEA u vrijednosti 50.000 eura za stradale u potresu i pomagače u zajednici poput pučke kuhinje Sv. Duh u Zagrebu. Kao partner donatorske kampanje Are You Syrious, zahvaljujući čak 583 privatna donatora, većinom građana te 17 tvrtki, za samo mjesec dana smo prikupili 182.923 kune, čime je osigurana pomoć 55 obitelji azilanata koji su tijekom krize izgubili posao pa im je prijetilo beskućništvo. U kriznom namicanju sredstava imali smo izvanrednu podršku Erste banke i platforme KEKS Pay. Podržali smo i DRIVE-IN KULTURU - prvu kulturno-humanitarnu manifestaciju u sigurnim uvjetima na otvorenom u gradu Zagrebu na kojoj je prikupljeno i 10.000 kuna pomoći siromašnim studentima za koje nema dovoljno sredstava u sveučilišnom fondu za stipendije.

Vaše djelovanje je prepoznato i izvan Hrvatske? Mogu li ad hoc građanske inicijative doprinijeti razvoju civilnog društva?

Drago nam je da smo svojim radom stekli povjerenje i međunarodnih donatora – i to Kraljevine Norveške i Europskog gospodarskog prostora. Temeljem međunarodnog natječaja za upravljanje Fondom za aktivno građanstvo za podršku djelovanju civilnog društva na smanjenju socio-ekonomskih nejednakosti i zaštiti ljudskih prava i ranjivih skupina, izabran je konzorcij čiji smo član, a vodi ga SLAGALICA – Zaklada za razvoj lokalne zajednice iz Osijeka. U sklopu ovog programa SOLIDARNA je odgovorna za podršku ad hoc građanskim inicijativama koje itekako mogu mijenjati društvo.

Naime, one daju energetski impuls za pokretanje rješavanja gorućih problema i to baš zato što djeluju izvan formalnih okvira – a to znači brzo, strastveno i kreativno. Odgovornost za sistemska rješenja imaju institucije, no građani su ti koji ih na to itekako mogu potaknuti – kako kritikom tako i vlastitim primjerima socijalnih inovacija. Zato smo posebno ponosni na naš Fond #SPASIME, koji je u godinu dana pomogao 60 žena žrtava nasilja, s ukupno 134 djece u kriznim situacijama kad sustav nije nudio rješenja. U tu je svrhu dosad utrošeno čak 80% prikupljenih sredstava te se naše donatorske akcije nastavljaju, uz napomenu daje svaka donacija dragocjena – ona doslovno može značiti siguran san i dom mnogim ženama, i to posebno u doba krize kada obiteljsko nasilje postaje još veći problem.

Želite li donirati zakladi SOLIDARNA?

To možete uplatom na račun u Erste banci HR0524020061100965555, s time da možete sami navesti svrhu donacije - opća podrška ili podrška za određeni tematski fond zaklade.

Saznajte više na www.solidarna.hr te na FB, Instagramu ili Twitteru @solidarnahr.

Moglo bi te zanimati i...

Hrvatske priče o uspjehu koje su pokorile svijet

Uz malo volje i truda do velikog uspjeha u Hrvatskoj

Zašto baš #vjerujusebe i što to zapravo znači?