Izumiru li indie mediji i kako se to može spriječiti?
Često ih se smatra medijima u kojima se može pročitati puno šire o nekoj temi i s drugačijim pristupom od klasičnih izvještaja. No kako zapravo funkcioniraju nezavisni mediji i mogu li opstati u današnjem sustavu?
Indie je engleska skraćenica od riječi independent, odnosno nezavisno. Sam pojam indie kulture poprilično je širok, najčešće se radi o kulturi koja nije samo nužno nezavisna što se tiče financiranja, već i smjera u kojem funkcionira. Obično ona podrazumijeva odmak od mainstreama i fokus na teme koje društvo ili u potpunosti zanemaruje ili im ne posvećuje dovoljno pozornosti.
Jedan od najboljih primjera indie kulture su nezavisni portali. Zbog svog statusa vrlo često se susreću s problemom financiranja, osobito ako uzmemo u obzir da je financiranje kulture od strane nadležnih institucija vrlo klizak teren.
Opstanak indie medija pod upitnikom
Budući da je nezavisna kultura specifičan slučaj, a osobito mediji koji su često ograničeni onime što smiju objavljivati zbog raznoraznih kriterija poput oglašavanja i slično, opstanak se vrlo često nađe pod upitnikom.
Upravo zato većina njih se oslanja na platforme poput Kickstartera, Indiegogoa i sličnih, a 2013. godine pokrenut je i IndieVoices namijenjen isključivo nezavisnim medijima. Osim toga, vrlo je čest slučaj da se takvi mediji za financiranje oslanjaju i na dobrovoljne donacije čitatelja/slušatelja/gledatelja.
S obzirom na to da područje filantropije u umjetnosti i kulturi, a osobito nezavisnoj, još uvijek nije dignuto na odgovarajuću razinu, jedan od načina poticanja ovog sektora je i sponzoriranje. Osobito jer se brojni mediji često susreću s poteškoćama u realizaciji programa, zastarjelom opremom i manjkom odgovarajućeg kadra.
Dobri hrvatski primjeri
Dva dobra slučaja prikupljanja financijskih sredstava za opstanak su portal Lupiga.com i Radio Student. Ograničeni sredstvima, morali su se okrenuti traženju pomoći koja je dobila izvrstan odaziv i potporu. Svoj problem iznijeli su brojnim medijima koji su uskočili i vijest proširili brzinom munje.
Zahvaljujući odličnom odazivu kolega novinara i svih ljubitelja ovih medija Radio Student je u roku od šest dana prikupio potreban iznos putem crowdfunding kampanje na platformi Indiegogo, a isto je uspjelo i portalu Lupiga.com koji je u roku od deset dana prikupio traženi iznos za nastavak rada na istoj platformi. A da ne bi bio naglasak na 'žicanju' novaca, oba portala su zauzvrat ponudila zanimljive poklone u obliku majica, kabanica, ali i zafrkavanja novinara istoimenih portala što se očito pokazalo kao pun pogodak.
Sponzoriranje indie kulture
S obzirom na to da područje filantropije u umjetnosti i kulturi, a osobito nezavisnoj, još uvijek nije dignuto na odgovarajuću razinu, jedan od načina poticanja ovog sektora je i sponzoriranje. Brojni mediji često se susreću s poteškoćama u realizaciji programa, zastarjelom opremom, manjkom odgovarajućeg kadra i upravo tu je prilika da se velike kompanije poput banaka uključe.
Osim što će pomoći razvoju nezavisne scene, kompanija donacijama u ovakvim slučajevima dobiva dodatni legitimitet kao netko tko potiče drugo i drugačije te pokazuju kako je vjera velikih u one male itekako dobrodošla.
Jedan od odličnih primjera kako velike kompanije itekako mogu pomoći razvoju nezavisne kulture je i Erste banka koja se često uključuje u financiranje različitih projekata. Samo neki od njih su festival urbane kulture Graffiti na gradele, Festival malih scena, fotografski festival Organ Vida, Crtani Romani Šou i brojni drugi. Redovnim pomaganjem kroz donacije Erste banka potiče napredak i širenje indie kulture.