
Nagrađeni su sudionici programa
Ostavi dobar trag 2025.
Prvo mjesto prema ocjenama stručnog žirija i žirija studenata na ovogodišnjem javnom predstavljanju kampanja pripalo je Udruzi za razvoj i širenje usluga u zajednici, borbu protiv siromaštva i socijalne isključenosti „AjA“ iz Pule. Odmah iza njih našli su se Centar za žene „Adela“ iz Siska i Udruga roditelja djece i osoba s poteškoćama u razvoju „MI“ iz Požege.
Njih je žiri, sastavljen od stručnjaka iz raznih područja – Petra Boić Petrač iz World Wide Fund Adrije, Željka Vuger iz Agencije 404, profesor i književnik Kristian Novak, Danijel Baturina s Pravnog fakulteta u Zagrebu i Ivica Brčić iz Erste banke, izdvojio kao najbolje među jedanaest udruga iz cijele Hrvatske.
One su sudjelovale u prvom dijelu programa „Ostavi dobar trag“, nakon čega je upravo ovaj Pitch Day odlučio koje tri udruge nastavljaju sudjelovanje u drugom dijelu, gdje ih čeka intenzivni mentorski program koji, uključujući budžet za marketing od 3.300 eura, ukupno vrijedi čak 9.000 eura. Uz to, sve udruge koje su predstavile svoje fundraising kampanje mogle su osvojiti nagradu publike ili nagradu studentskog žirija – a svaka je u vrijednosti od 1.500 eura.
Kad je riječ o bogatom nagradnom fondu, tu su i dvije novčane nagrade od 10.000 eura, od kojih će jedna pripasti jednom od triju finalista programa, a druga jednoj od osam organizacija koje nisu ušle u finalnu fazu četvrtog izdanja programa, a provele su fundraising kampanju. Tako i udruge koje nisu prošle u završnu etapu programa i dalje imaju mogućnost ostvariti bogatu novčanu nagradu.
Pitch Dayu je prethodilo tri mjeseca intenzivnog edukacijskog programa i mentorske podrške, putem kojih su udruge naučile kako svoje djelovanje podignuti na višu razinu, približiti se korporativnom sektoru i biti uspješnije u prikupljanju sredstava. Uz Erste banku, u ovom projektu sudjeluju i partneri: Zaklada Solidarna, Social Prudence Consulting, Panda komunikacije i Erste zaklada.
1. mjesto prema ocjenama stručnog žirija i žirija studenata
AjA, Udruga za razvoj i širenje usluga u zajednici, borbu protiv siromaštva i socijalne isključenosti, Pula
Projekt udruge AjA "Nitko nevidljiv" za pružanje pomoći marginaliziranim skupinama i vraćanje njihovog dostojanstva osvojio je prvo mjesto u ovogodišnjem projektu „Ostavi dobar trag“.
„Naša kampanja je bazirana na tome da osigura usluge mobilnog tima, odnosno direktan rad s ljudima koji borave u neadekvatnim uvjetima i na cesti, da im pruži osiguranje osnovnih životnih potreba, kao što su hrana, psihosocijalna podrška i ostvarenje prava iz sustava socijalne skrbi. To su ljudi koji su izvan sustava, koji su bez ikoga, najčešće bez ikakvih prava, a mi ih kroz cijelu ovu kampanju, odnosno uključivanje u projekt, vraćamo u zajednicu. A to je ono što je najvažnije. Vraćamo im dostojanstvo i njihovo „ja“, osjećaj da postoje i nisu nevidljivi“, rekla je predsjednica Udruge Helena Babić. Osvrnula se i na sudjelovanje u programu i edukaciju: „Ovo je projekt u koji bi svaka udruga trebala doći jer što možeš naučiti tijekom ova dva mjeseca vrijednost je do koje neke organizacije možda nikad ne dođu - da se netko stvarno posveti pojedinačno udruzi i dobiješ upute za ono što je za tebe specifično, što sutradan možeš nekome prezentirati. I to ne samo vezano uz kampanje nego te i osnaže kao organizaciju, da budeš svoj i guraš ono što radiš. Eto, to je nama bila baš velika stvar.“
2. mjesto prema ocjenama stručnog žirija
Centar za žene „Adela“, Sisak
Predsjednica Centra Iskra Lukačić predstavila je projekt „Fond plave vile“ s apelom „Budi i ti plava vila!“. Udruga se bavi ženama koje su preživjele obiteljsko nasilje. Imaju savjetovalište za građanstvo, SOS telefon koji radi od 0 do 24 h te sigurnu kuću. Cilj im je prikupiti 30 tisuća eura za prve osnovne potrebe žena i djece po dolasku u sigurnu kuću jer dolaze im žene bez osnovnih potrepština, bez rublja i bez odjeće.
„Edukacija koju smo dobili bila je odlična, ali i zahtjevna. Trebalo je uložiti puno truda, bilo je puno sastanaka, puno radova i zadataka, ali bilo je zaista i uživancija raditi. Puno smo, isto tako, i naučili, i to ono najbitnije. Što je uopće udruga? To je jedna produžena ruka cijelog našeg sustava i bez naših udruga svi oni koji su u potrebi ne bi mogli dobiti one stvari koje su im potrebne“, naglasila je Iskra Lukačić.
3. mjesto prema ocjenama stručnog žirija
Udruga roditelja djece i osoba s poteškoćama u razvoju „MI“, Požega
Ivana Pavelić, predsjednica Udruge, pobliže nam je objasnila njihov projekt „Daj mi prostor, daj mi mir“ i važnost edukacije za traženje donacija.
„Imamo dugu povijest jer Udruga je osnovana 1998. godine. Projekt koji smo prijavili bazira se na opremanju senzorne sobe koja će biti dostupna i besplatna svim korisnicima - bez dugih lista čekanja i bez potrebe za uputnicom jer vidjeli smo po našim korisnicima koliko se teško dobije uputnica kada napune 21 godinu. Vježbanje i fizioterapija stvarno su im potrebni. Roditelji i djeca i osobe s teškoćama u razvoju, generalno, slabih su financijskih mogućnosti pa im je jednostavno nemoguće privatno plaćati senzornu sobu. Ova edukacija je bila stvarno korisna jer imala sam velik problem s time što moram naučiti kako ispričati svoju priču i kako nekoga lijepo zamoliti za ono što mi treba. Do sada smo isključivo radili na projektima i sredstva smo dobivali na temelju projektnih prijedloga, što je opet drugačije nego doći potencijalnom donatoru i tražiti donaciju.“
Nagrada publike
Sustav orkestara djece i omladine – El Sistema Hrvatska, Zagreb
Svako peto dijete osjeća se neprihvaćeno, a glazba je jača od grubih riječi – početna je točka kampanje El Sistema u kojoj žele nabaviti 50 instrumenata za 50 djece. Za to im je potrebno 40.000 €. Prva pomoć za skladanje budućnosti u kojoj se svako dijete smije došla je u obliku nagrade publike.
„Naša volonterska organizacija teži profesionalizaciji i učvršćivanju osnovnih procesa kako bi unaprijedila društveno poslovanje i vratila zajednici sve što joj je pruženo. Težimo tome da se profesionaliziramo i učvrstimo te osnovne procese. Svi dolazimo iz nekih drugačijih polja i zapravo nam je ovo jako pomoglo da shvatimo što je društveno poslovanje. Shvatili smo kako naša priča jako dobro drži vodu, da je kvalitetna, a još jednom smo potvrdili onaj dio s novcima koji često može biti težak i malo strašan za udruge. Malo smo to humanizirali i shvatili da to nije toliko strašno te kako imamo više nego dovoljno resursa da to postignemo“, pun optimizma rekao nam je član orkestra Armando Luque Akrap.
Udruge koje su sudjelovale u programu
Udruga se već 13 godina bavi društveno korisnim djelatnostima, izvaninstitucionalnim socijalnim uslugama u zajednici. Pružaju velik broj socijalnih usluga za sve kategorije stanovništva. Trenutno zapošljavaju 46 djelatnika, skrbe o 323 stare i nemoćne osobe, a uz to rade i s djecom izvaninstitucionalno i vode kulturni amaterizam koji okuplja 62 djece.
„Mi smo ovdje s projektom za djecu koji se zove 'Jedan minibus za 62 osmijeha' jer želimo kroz fundraising kampanju pribaviti sredstva za kupnju minibusa kako bismo organizirali prijevoz djece iz udaljenih sela koja ne mogu dolaziti na radionice folklora, dramske i kulturne radionice te da ih dovozimo na nastupe. Ono što sam naučila uz ovo školovanje ostavlja dodatni trag i jedno je fantastično iskustvo. U civilnom sektoru, u kojem se dobro snalazimo i dobro funkcioniramo, jedan je sasvim novi korporativni svijet u koji nas je uvela ekipa koja nas je obučavala. Zaista sam zahvalna za sve što smo naučili, zahvalna za mnogo novih pogleda na korporativni svijet i na mogućnosti civilnog sektora u tom korporativnom svijetu. Bez obzira na krajnji ishod, ja se već smatram pobjednicom jer zaista sam stekla veliko znanje i iskustvo“, rekla je predsjednica Udruge Radmila Berić.
Udruga je proizišla iz Facebook grupe „Hrvatski drveni brodovi“ prije 13 godina, a danas broji 32.000 članova iz cijelog svijeta. Registrirali su udrugu tek ove godine, a na „Ostavi dobar trag“ prijavili su se s projektom „Spasimo drvene brodove jer imaju dušu“.
„Plan nam je izrada jedne platforme koja bi objedinila registar i komunikaciju sa svim sudionicima u ovom procesu, od korisnika do državnih institucija i tvrtki koje bi bile zainteresirane. Naš cilj je spasiti drvene brodove i spriječiti da potonemo kao društvo. To je naša tradicija, a ako to izgubimo, onda smo izgubili sve. Nakon edukacije nam je paradigma promijenjena. Vidjeli smo da je naš rad netko prepoznao i kako možemo biti ravnopravni partneri s drugima. Edukacija je bila fenomenalna. Kapetan sam duge plovidbe, u životu sam morao proći mnoge edukacije i imam, ovako za ilustraciju, 25 certifikata. Ovo mi je stvarno promijenilo način razmišljanja i shvaćanje poslovanja te će nam sigurno koristiti u daljnjem radu“, rekao je predsjednik Udruge Dinko Foretić.
Prijavili su se s projektom „Rasti i cvjetaj“ – pilot-projektom podrške školama i obrazovnim institucijama za sigurne bezglutenske obroke u školama. Projekt za sada obuhvaća pet osnovnih škola u Rijeci, a da bi se realizirali obroci, potrebno im je 22.600 €.
„Kad prođemo škole, planiramo projekt proširiti i na ostale ugostiteljske objekte i ugostiteljske partnere koji bi pripremali i tople obroke za djecu i osobe koje boluju od celijakije. Rekla bih da smo nakon edukacije napravili nekakav mind shift o tome kako pristupati potencijalnim donatorima i što bi trebali biti naši ciljevi te kakve finalne impakte bismo trebali ostvariti. Tako da je bilo jako, jako korisno“, rekla je Dunja Ropac, predsjednica Udruge.
Udruga folklornog ansambla iz Makarske prijavila je projekt „Metno glazbene platforme“ s ciljem modernizacije pristupa kulturi i tradiciji te očuvanja nacionalnog identiteta održavanjem radionica i festivala moderne tradicijske glazbe.
„Mi smo prije svega pjevači i plesači. Naš projekt je nešto što zapravo radimo tijekom cijele godine, ali na jedan moderniji način koji je pristupačan mlađoj generaciji budući da se kultura i tradicija, pogotovo u malim sredinama, polako gube. Tijekom godine organiziramo radionice i pokušavamo pobuditi svijest o tome koliko je kultura bitna da se ne bi izgubio nacionalni identitet. Vrhunac naše kampanje je Metno festival. To je najdugovječniji World Music festival u Hrvatskoj. Tu se spajaju različite kulture, radimo na međusobnoj toleranciji i, naravno, poštovanju drugih kultura. Edukacija nam je svima otvorila oči, pokazala nam kako možemo neke stvari koje radimo gledati drugačije. Ono što radimo sada više cijenimo jer smo u svemu ovome uvijek bili nekako bajkoviti, a sad razmišljamo malo više poduzetnički“, rekla nam je Any Carević Grbić, predsjednica Ansambla.
Projekt „Igraj kao cura“ besplatne škole nogometa za djevojčice na vlastitom igralištu uz opremu cilj je kampanje ŽNK-a Agram. Za to im je potrebno 55.000 €.
„Besplatna škola nogometa za 100 djevojčica tijekom cijele sezone - to je naš plan. Uz ovaj projekt zapravo smo naučili kako to možemo napraviti. Imali smo ideju, ali su nam ove radionice pomogle da je usmjerimo. Edukacije su trajale dva mjeseca i bilo je intenzivno i zahtjevno, ali je isto tako bilo vrlo zanimljivo i jako korisno i poučno. Mislim da smo stvarno puno naučili te ćemo sve to moći implementirati i u svoju kampanju. Glavni kanali će nam biti Instagram i Facebook, koje već imamo, i web stranica, a otvorit ćemo i TikTok jer mislimo da je za naše limačice to idealna platforma putem koje ćemo ih pozivati da se uključe u tu školu nogometa. Curica ima i one žele igrati nogomet, a nama samo treba prostor gdje bismo ih sve smjestili. Mislim da će ova kampanja biti prilično uspješna. Stečeno znanje ćemo iskoristiti i za druge projekte“, rekla nam je mlada nogometašica Maja Lena Bičanić koja najbolje zna kako je teško trenirati na više mjesta u gradu.
„Spasimo šišmiše da oni spase nas! Budi lošinjski Batman“ naziv je kampanje udruge Anima Lošinj za očuvanje ekosustava otoka. Cilj kampanje je prikupljanje 20.000 € za istraživanje, izradu nastambi za šišmiše, rad udruge i edukaciju javnosti.
„Godinu i pol dana smo stara udruga koja se do sada većinom financirala donacijama građana. Budući da imamo ambiciju biti spona između stručnjaka i javnosti za zaštitu bioraznolikosti, potrebni su nam ipak veći financijski poticaji. Izazov prikupljanja financija od korporativnog sektora je nešto što nas je zaintrigiralo. I stvarno, kroz ovu detaljnu edukaciju s mentorima te sate i sate razrađivanja planova jako lijepo se iskristalizirala cijela ta struktura uz koju dolazi i puno samopouzdanja. Ovu kampanju koja je, kroz simbol šišmiša, zapravo kampanja za cjelokupni ekosustav našeg otoka koristimo za ulazak u taj svijet koji nam je ostavio dobar trag za budućnost“, rekla je Kristina Volarić, predsjednica Udruge.
Udruga se bavi očuvanjem tradicije, običaja, recepata, biljaka i životinja. U projekt su se uključili s kampanjom „Ljubav je na farmi“. Žele prikupiti iznos od 93.000 € kako bi mogli osigurati infrastrukturu, ljude i uvjete da se provodi onoterapija na njihovoj farmi. Onoterapija je terapijski rad kad se korisnik spontano upoznaje s magarcem te razvija socijalne i motoričke vještine kroz interakciju s magarcem. Terapija je namijenjena djeci i onima s posebnim potrebama, koji imaju mentalne, fizičke ili psihičke barijere.
„Ovaj nam je program bio potreban jer smo se htjeli otvoriti prema korporativnom sektoru. Dosad smo sve aktivnosti financirali kroz projekte i dio gospodarskih usluga. Program je bio intenzivan, ali nas je obogatio i spojio s puno stručnih ljudi koji su prvenstveno dobri ljudi. Drago mi je da smo na ovom eventu upoznali ostale ekipe s kojima smo se družili online jer to je nadogradnja iskustva“, rekla je Sabina Valić, predsjednica Udruge.