Poduzetnici-kreativci

Flaster & Gamechuck

Kad se spoje dobra ideja i odličan partner, rodi se biznis koji osvaja svojom kreativnošću i jedinstvenošću. Ovi su poduzetnici iskoristili dobar vjetar u leđa i svoje zamisli pretvorili u djela vrijedna pozornosti.

Reklame koje će vam se “zalijepiti” u svijest

Pronaći novi način oglašavanja u današnjici, kad smo bombardirani raznim reklamama, ponekad nije lako. No tvrtka Flaster uspjela je pronaći svoj put do uspjeha.

Hrabrost i dobra ideja u trenucima globalne pandemije Flasteru bili su idealni prvi saveznici. Osnivači Filip Carić i Luka Glavaš želju za stvaranjem i inovativnost pretvorili su u savršenu priliku za kreiranje novog načina oglašavanja. “Flaster je nastao u trenutku inspiracije dok smo šetnjom po centru Zagreba uočili veliki broj vozila koja su svakodnevno na cesti te mogu poslužiti kao odlična reklamna površina za klijente. Flaster je jedinstven, inovativan i kreativan. Zato smo se i odlučili za ime koje je lako upečatljivo te objašnjava filozofiju našeg posla, oblijepi vozilo, ‘zalijepi’ se i ostani u svijesti prolaznika”, otkrio nam je simpatični dvojac.

Dobra ideja u svakom trenutku

Krenuti od nule, s idejom koja nema konkurenciju i u trenutku kad koronavirus preuzima svijet kod Filipa i Luke ukazala je malu nesigurnost koja se nadvila nad tržištem. Također, bilo je važno i odabrati pravi trenutak za plasiranje prvih kampanja. Sve pripremne radnje obavili su na vrijeme, tako i analizu tržišta koja je pokazala da potreba za Flasterom itekako postoji. “U tome su nam pomogla istraživanja s vozačima ride-share vozila i potencijalnim klijentima kako bismo najbolje skrojili proizvod koji će zadovoljiti sve strane”, rekli su nam. Ideja koja se krije iza simpatičnog naziva tvrtke bila je stvoriti nov i kreativan način komunikacije klijenata prema željenoj publici. Danas, kad inovacije u oglašavanju postaju gotovo obvezne, ovaj se način pokazao kao pun pogodak. “Razvojem ideje i plasiranjem proizvoda na tržište ponudili smo više usluga u jednom mediju koje čine savršen eko-sustav Flastera. Time spominjemo kreativu koju radimo in-house, sampling gdje putnici imaju izvrstan 1 na 1 pristup s brifiranim vozačima, povezivanje s digitalnim kanalima, pojavljivanje na eventima i na kraju izradu videosadržaja kako bismo klijentima ostavili nešto čime se mogu pohvaliti na društvenim mrežama.” Osim toga, klijentima nude i mid-campaign i full campaign post buy report kako bi im omogućili analizu investicija. Zahvaljujući kontroli kvalitete izvedbe medija, u Flasteru smatraju da time podižu ljestvicu za budućnost oglašavanja.

Tim za pobjede

Uz Filipa Carića i Luku Glavaša, Flaster tim čini i niz pojedinaca koji ovu kreativnu priču čine cjelinom. “Tim čine kreativci zaduženi za kreativu, izradu vizuala, mockup prikaza i pripremu vizuala za vozila, marketing ekipa zadužena za PR, društvene mreže i kompletnu marketinšku strategiju, partner firma koja je zadužena za operativni dio obljepljivanja vozila te Luka i ja, osnivači”, otkrio nam je Filip. Osim što brinu da sve funkcionira kako treba, koordiniraju sve segmente, a kad treba – i čiste vozilo prije obljepljivanja. No, kako kažu, dio njihovog tima su i pažljivo odabrani vozači koji zaokružuju cijelu priču. S obzirom na to da je riječ o relativno novom načinu oglašavanja, dobra prezentacija itekako je bila važna. Zbog toga su u pilot-fazi klijentima prezentirali projekt i funkcionalnosti usmjerili prema prepoznatim potrebama klijenata. Kako ističu, cilj je svake reklame da dođe do što većeg broja korisnika, da bude viđena i uočljiva te da što dulje ostane u svijesti korisnika. “Našom kreativom nudimo klijentima da izađu van okvira standardnog oglašavanja i potiču reakciju publike, jer u masi drugih vozila i oglasa, Flaster vozilo je izrazito prepoznatljivo”, govore Luka i Filip. Upravo zato pažljivo biraju provjerene vozače s neoštećenim vozilima koji se svakodnevno kreću na frekventnim lokacijama. Koristeći napredne metrike, kontakte koji su bili u vidljivoj okolini vozila pretvaraju u statističke podatke/impresije čime klijentima nude opravdanost uložene investicije. Interes za oglašavanjem je velik, a Filip i Luka kažu kako već sada imaju povratne informacije zainteresiranih klijenata koji su vožnjom u brendiranim vozilima saznali za Flaster oglašavanje. Dogovoreno je tako nekoliko kampanja, i lokalnih i globalnih brendova, a dogovaraju se i kampanje za jesen i zimu. Dobra i vrijedna ideja traži isto takvog partnera. Luka i Filip pronašli su ga u Erste banci kao partneru koji vjeruje u kvalitetne poslovne ideje. Zahvaljujući programu Poduzetnički starter ostvarili su kredit kojim su financirali razvoj Flaster aplikacije. Uz njega, to je i poslovni račun. A o suradnji ovaj dvojac ima samo riječi hvale. “Naša suradnja je kratka, ali iznimno pozitivna i sretni smo što smo se odlučili za Erste. Vjerujemo da ćemo nastaviti suradnju na obostrano zadovoljstvo”, zaključili su.

Kad zabava postane posao

Tko kaže da su videoigre namijenjene samo djeci? Tvrtka simpatičnog naziva Gamechuck pokazuje da ovaj segment i dalje osvaja raznoliku publiku, osobito odrasle igrače.

Brojne pohvale i visoke ocjene upravo ozbiljnih “gejmera” dokazali su da su ideja i trud koji stoje iza ove uspješne priče pun pogodak. “Sve je počelo od woodchucka (ili po naški – svisca) – malog dabrolikog stvora koji izuzetno precizno i kvalitetno glođe drveće za branu. Gamechuck ne glođe drveće, ali zato – glođemo igrice! Ostaje još samo odgovoriti na varijantu onog starog engleskog jezikolomca: ‘How much games would a Gamechuck chuck if a Gamechuck could chuck games?’ Za sad je odgovor – barem petnaest!”, otkrio nam je osnivač Aleksandar Gavrilović. Osnivanje tvrtke vidi kao logičan korak prema onome što vole i žive – stvaranju videoigara u koje će utočiti sav svoj kreativni impuls. Slijedeći poznatu maksimu Sun Tzua “Jačeg protivnika se ne izaziva na otvorenom bojnom polju”, smatra da bi kao mali studio bitku protiv velikih igrača izgubili savršenom grafikom, tehničkom izvedbom i slično. Ali kreativnost, hrabro inoviranje i umjetnički dojam mogu se pokazati bez puno resursa. “Tu smo se dokazali kroz izradu interaktivnih stripova – igara koje izgledaju kao stripovi i koje se kad završite otisnu na vašem printeru tako da dobijete fizičku verziju stripa točno na onaj način na koji ste ga prošli. S ovom idejom smo pozivani na svjetske festivale poput Filmteractive u Varšavi za Najbolji transmedijski projekt ili AzPlay u Bilbau te Casual Connect u Londonu za najbolju ideju”, otkrio nam je Aleksandar.

Pohvale ozbiljnih igrača

Niti jedan početak nije lak, ali uz uložen trud rezultati će stići. Prva ideja da je dovoljno samo plasirati igru i čekati da ju ljudi kupe pokazala se malo zahtjevnijom. No dugotrajno ulaganje i razvijanje dobre marketinške strategije urodili su plodom. Tako su svog inozemnog izdavača igrice Speed Limit (japanski Chorus Worldwide) uspjeli uvjeriti da otkaže suradnju s marketinškom agencijom i njima prepusti potpunu kontrolu nad marketingom igre. “Uz ‘zero budget markting’ uspjeli smo doći do iznimnih uspjeha – Speed Limit su igrali najveći streameri na planetu koji imaju milijune pratitelja, poput Rubiusa i Lirika, a jedan od službenih kritičara na Metacriticu nam je čak dao ocjenu 100/100. Zanimljivo je da među igračima imamo izuzetno dobar rezultat – preko 90 % pozitivnih recenzija od igrača na platformi Steam!” Osim priznanja publike, Gamechuk je dobitnik i nekoliko priznanja s raznih festivala. Njih Aleksandar Gavrilović vidi kao potvrdu kritike da je ono što rade nadišlo komercijalni proizvod i ima karakteristike umjetničkog djela. Kao takve puno im znače, ali ipak više vole onu zlatnu sredinu gdje pohvala dolazi i od publike i od kritike, a Gamechuck upravo se danas tu nalazi.

Spoj edukacije i zabave

Da videoigra istovremeno može biti i edukativna i zabavna pokazuje i niz igara nastalih u ovom studiju. “One kao umjetnička djela i ne moraju biti edukativne da bismo ih smatrali vrijednima. S druge strane, jasno je da su igre kao medij posebno prijemčivi za edukativnu svrhu jer nešto se najbolje uči kad se to radi, a ne samo čita ili gleda, a igre kao interaktivne simulacije to najbolje omogućuju. U tom smo smislu surađivali i s Udrugom Roda i raznim udrugama i institutima na raznim igrama edukativnog karaktera poput mobilne igre Čudovišna avantura ili edukativnog kviza za Muzej Sinjske alke.” Među njima se posebno ističe igra Trip the Ark Fantastic koja kroz oblik basne propitkuje određena društvena pitanja i tjera igrača na razmišljanje. Inspiraciju, kaže Aleksandar, pronalaze u drugim medijima. Retro estetika kojom igrice odišu posebno ih ističu i u vizualnom smislu i po pitanju radnje, a ovim načinom izrade odaju počast tradiciji videoigara. “Reakcije publike i kritike (na igru Speed Limit) iznimno su pozitivne pa smo tako u svibnju ove godine konkurirali za Najinovativniju igru godine na najvećem južnoameričkom festivalu videoigara – Brazil Indie Games Festival, prva hrvatska igra koja je imala tu čast”, govori Aleksandar. Gamechuck se ističe i posebnim pristupom poslovanju. Tako sa zaposlenicima dijele dio zarade, veliku pozornost posvećuju održivosti, zaradu vraćaju u tvrtku i slično. Koliko je takav način dobar i za tvrtku i za zaposlenike, otkrio nam je Aleksandar. “Ljudi rade što vole i daju svoju kreativnost u zajednički projekt. Teško je i nezahvalno pričati o tome koji je od aspekata stvaranja važniji jer je to sve dio holističke cjeline pa zato i svi zaslužujemo jednaki dio kolača – u firmi svi imamo jednake plaće, a do sada smo već godinama svu dobit zadržavali u tvrtki i njome svima jednako dizali plaće.” Uspješnost ovakvog načina poslovanja dokazuju i kolege koji su odlučili Hrvatsku pretvoriti u svoj drugi dom i iz matičnih država doći ovdje samo zbog rada u Gamechucku. Riječ je o doktoru znanosti Pietu Brondersu iz Bruxsellesa i nagrađivanom kompozitoru Fentonu Hutsonu iz Manchestera, koji su ovdje došli kako bi radili na projektu Trip the Ark Fantastic. Uz njih, ponovnu priliku Hrvatskoj dao je i Jan Juračić, magistar kreativnog pisanja sa Sveučilišta Brunel u Londonu, koji je nakon šest godina života u engleskoj prijestolnici odlučio prihvatiti ponudu Gamechucka i doći raditi za njih. Dokaz je to da se uz pravu industriju i problem odljeva mozgova može lako spriječiti.

Podrška sa svih strana

U ostvarenju svake ideje, pa tako i ove, vjetar u leđa uvijek je dobrodošao. Kad je u pitanju Gamechuck, taj je vjetar “zapuhao” s raznih strana. Podrška je tako stigla sa svih razina vlasti, otkrio nam je Aleksandar – od Europske unije (fond Kreativna Europa) preko Republike Hrvatske (Ministarstvo kulture) pa do Grada Zagreba (potpora Gradskog ureda za kulturu). “U svakoj od ovih instanci bili smo prvi studio koji je osigurao tu potporu za videoigre i na taj način mi smo zapravo pioniri industrije jer utabavamo put drugima. Upravo nakon naše prve uspješne prijave na fond Kreativne Europe, u lokalnoj se zajednici razvoja igara napokon skinula stigma da je to fond koji je nemoguće dobiti. To je rezultiralo mnoštvom novih prijava pa smo prošle godine kao država povukli po glavi stanovnika više novaca iz Kreativne Europe od bilo koje druge zemlje članice – upravo za proizvodnju videoigara.” Financijska potpora, osobito u ranim fazama razvoja, jako puno znači. Upravo nju osigurala je i Erste banka kreditom u iznosu od 349.000 kuna koji se planira uložiti u premošćivanje zadnje etape EU financiranja projekta Trip the Ark Fantastic, što je od izrazite strateške važnosti za studio, za kraj je zaključio Aleksandar Gavrilović.

“Reakcije publike i kritike (na igru Speed Limit) iznimno su pozitivne pa smo tako u svibnju ove godine konkurirali za Najinovativniju igru godine na najvećem južnoameričkom festivalu video igara – Brazil Indie Games Festival, prva hrvatska igra koja je imala tu čast.” - Aleksandar Gavrilović, osnivač, Gamechuck

Moglo bi te zanimati i...

Inkluzija u fokusu

Najveći prodajno-servisni salon Yamahe u Hrvatskoj otvoren u Ivanovcu

Ljudski dodir u digitalnom svijetu