Složnost humanitarnog
Fonda 5.5 za pomoć Zagrepčanima
Pet prijateljica, Anja Herceg, Sara Juričić, Anamarija Užbinec, Dora Zane i Jana Zane potresene stanjem u Zagrebu nastalim nakon potresa, u suradnji sa zakladom Solidarna osnovale su Fond 5.5. Društvena odgovornost i brzina reakcije rezultirale su neophodnom financijskom pomoći najpogođenijim građanima.
Snažan potres jačine 5.5 po Richteru teško je oštetio brojne stambene objekte grada Zagreba i doslovno istjerao obitelji iz njihovih domova. Mlade Zagrepčanke koje je ova vijest poprilično šokirala u dalekom Amsterdamu odmah su se aktivirale i počele prikupljati donacije za pomoć najteže pogođenim građanima u sklopu crowdfunding kampanje Zagreb Earthquake Relief. Donacijama su najprije pomogle Petrovoj bolnici, a zatim su u suradnji sa zakladom Solidarna osnovale Fond 5.5. Tijekom trajanja javnog poziva u razdoblju između 15. i 29. travnja za financijsku podršku prijavilo se ukupno 189 kućanstava. Zahvaljujući brojnim donatorima prikupljeno je ukupno 706.400 kuna i dodijeljeno je 48 potpora za socijalno najugroženija kućanstva. Potpore za popravak materijalne štete dobilo je 41 kućanstvo, dok ih je sedam dobilo potpore za najam stana. Prosječna vrijednost potpore po kućanstvu iznosila je 14.716 kuna, a prioritet Zakladnog vijeća u sastavu Ivana Blaževića, Marine Ajduković, Zrinke Paladino, Sare Juričić i Jane Zane bila su kućanstva s prosječnim mjesečnim prihodom manjim od 1.800 kuna po članu kućanstva, odnosno 2.500 kuna za samačka kućanstva.
Prava inspiracija
One su mlade, marljive, visokoobrazovane i vrlo drage. Rođene i odrasle u Zagrebu, s trenutačnom adresom u Amsterdamu. Od 22. ožujka, one su i uspješne aktivistice. Zanimljivo je da im je ovo svima prvo iskustvo s crowdfunding kampanjom. “Ne znamo mnogo o profilu samih donatora jer su uglavnom donacije bile anonimne, najviše ih je došlo iz Hrvatske, a puno ih je bilo i iz Italije, koja je u tom periodu bila najviše pogođena pandemijom. Unatoč tomu, Talijani su pokazali da suosjećaju sa svime što se događa kod nas. Donacije koje smo primile preko platforme došle su isključivo od fizičkih osoba i moramo svakako napomenuti da je glavni cilj bio potaknuti naše prijatelje iz Nizozemske i druge Hrvate koji žive u inozemstvu da doniraju. Naša suradnja sa zakladom Solidarna pokazala se kao pun pogodak i ovim putem bismo im se htjele još jednom zahvaliti jer velik dio posla koji smo napravili ne bi bio moguć bez cijelog njihovog tima, uključujući i volontere koji su danonoćno radili na prijavama. Odlično smo funkcionirali skupa i vjerujem da su obje strane zadovoljne”, odgovara Sara u ime svih djevojaka.
Da je provedba ovakvog fonda zaista ozbiljan i opširan posao, potvrdio nam je i tajnik zaklade Solidarna, Ivan Blažević: “Prvo morate vidjeti kakve su potrebe ljudi u zajednici, nakon toga trebate ispitati kakvu pomoć mogu dobiti od javnih institucija kako bismo im pružili pomoć kakvu ne mogu dobiti negdje drugdje, zatim slijedi određivanje kriterija i sastavljanje pravilnika prema kojima će se odlučivati. Uz to, paralelno pripremate sve obrasce, dokumente, ugovore i administrativnu papirologiju te pripremate plan kako da vijest o Fondu dođe do što više ljudi kojima je pomoć potrebna… Vjerujem da je pozitivna energija svih uključenih i organizacijsko iskustvo Solidarne dovelo do ovakvih rezultata. Na provedbi Fonda ukupno je radilo 15 osoba, koji su radili i vikendima, blagdanima i noćima jer su volontirali za Fond 5.5 uz svoje redovno radno vrijeme. Čuda se mogu napraviti kad se poklopi energija svih koji žele doprinijeti bilo svojim novcem, radom, vremenom ili kontaktima i energija organizacije koja smisleno radi svoj posao.”
Osim sredstvima kojima je Fond osnovan (620.000 kuna prikupljeno je crowdfunding kampanjom Zagreb Earthquake Relief od 4000 donatora širom svijeta), prikupljeno je dodatnih 86.400 kuna od tvrtki, građanki i građana, što je ujedno dobar pokazatelj solidarnosti u našem društvu. Potrebno je istaknuti da je od sveukupnog iznosa 16.000 kuna prikupljeno preko KEKS Pay aplikacije, što se pokazalo veoma praktičnom i zahvalnom praksom u ovakvom procesu: “Beskrajno smo sretni što je Erste banka podržala naš Fond 5.5. Osim novčane donacije, aktivno su nam pomogli razglasiti vijest o Fondu kako bi došla do što većeg broja ljudi kojima je Fond i namijenjen. Ono što me osobno oduševilo je pozitivna, prijateljska i profesionalna komunikacija zaposlenika. Rijetko dobijemo mail od nekoga da je pratio cijelu konferenciju za medije i da nam čestita i zahvaljuje na našem radu. Kad god smo imali neko pitanje ili problem, uvijek smo naišli na otvorena vrata i spremnost na suradnju.
Preko Keks Pay aplikacije prikupili smo ukupno 16.000 kuna i ovim putem želimo zahvaliti svim korisnicima KEKSa na donaciji. 100 posto svake donacije preusmjereno je građanima u potrebi. Prikupljanje donacija preko KEKS Paya uvelike olakšava doniranje jer umjesto da osoba, primjerice, mora otići na net-banking pa tamo ukucati sve podatke pa dva puta potvrditi, ovako može s dva klika donirati. Ono što je dodatna vrijednost prikupljanja donacija preko Keksa jest njegova dobra reputacija. Naime, svi njegovi korisnici automatski su sigurni da je riječ o ozbiljnoj organizaciji jer institucija kao što je Erste banka ne bi podržala nekoga tko ne radi transparentno i profesionalno”, objašnjava Ivan.
“Čuda se mogu napraviti kad se poklopi energija svih koji žele doprinijeti bilo svojim novcem, radom, vremenom ili kontaktima i energija organizacije koja smisleno radi svoj posao. ” Ivan Blažević, tajnik zaklade Solidarna
Novo lice Zagreba
Da bi se vratio stari sjaj Zagreba, vjerojatno će biti potrebno još inicijativa ovakve vrste, kao i mnogo strpljenja i vremena. Zapravo, objašnjava arhitektica i povjesničarka umjetnosti doc. dr. sc. Zrinka Paladino, treba priznati da “to staro” već odavno nije bilo ni zadovoljavajuće ni dobro, a kamoli sjajno. “Moramo se nadati poboljšanju u svim segmentima društva, a po pitanju potresa primarno onom u graditeljskom sektoru koji će uvelike ovisiti o kvaliteti donesenog Zakona o obnovi nakon potresa. Potrebno je iz temelja kvalitetno organizirati postupanja u vezi s obnovom stradalih građevina i dobara jer se jedino tako može pomoći svima, pa tako i onima socijalno najugroženijima koji teško preživljavaju i bez ovakvih katastrofa. Nužno je svima pomoći u osiguravanju mjera hitnih sanacija te potom i kvalitetnih obnova njihovih stambenih prostora, koje primarno treba statički osigurati kako se sljedećim potresom ne bi dogodilo i veće zlo od ovog koje nas je posljednjim zadesilo. Nevezano živi li se u obiteljskim kućama ili zgradama, potrebno je pažljivo brinuti o građevinama i ulagati u njihovo održavanje. Po pomoći koju bi sada i država i grad trebali osigurati za saniranje nastalih šteta, vlasnici trebaju osvijestiti da bez kontinuiranog ulaganja ne mogu osigurati kvalitetan i siguran život. Jasan zakon i prateći podzakonski akti poput pravilnika kojima bi se definirale jasne smjernice postupanja, da se ne postupa proizvoljno i najčešće krivo, jedino je što nas može osigurati od daljnjih šteta.”
Iskustva s Helpdeska
Besplatna telefonska linija Fonda 5.5 osim konkretnih informacija oko natječaja, služila je i jednom dijelu građana za malo razgovora i razumijevanja. U mjesec dana odgovorilo se na 650 telefonskih poziva, obradilo se 189 prijava, pročitalo se preko 1000 mailova i 4000 dokumenata…
Kako se potres dogodio za vrijeme pandemije, građani su bili prepuni različitih emocija kao što su primjerice strah i neizvjesnost, bez mogućnosti pristupa institucijama ili stručnjacima kojima se inače obraćaju za pomoć pa su mnogi svoje brige i strahove podijelili s jednom od volontera, Sandrom Rozman. “Moja uloga u Fondu 5.5 bila je vezana uz podršku građanima u postupku prijave za financijsku potporu. Naš helpdesk tim činilo je četvero ljudi i cijeli taj proces bio je zapravo jedna velika škola u smislu razvijanja inovativne metodologije za dosad neviđene okolnosti kojima se bilo potrebno brzo i efikasno prilagoditi. Na početku sam primijetila sumnjičavost kod ljudi. Kako ih je u kratkom vremenu zadesilo nekoliko traumatičnih događaja, bili su nepovjerljivi i preplašeni. Nije moguće nekome zamijeniti izgubljeni dom, osjećaj sigurnosti i stabilnost te nadu u bolje sutra, ali vjerujem da su im naše riječi, pozivi i mailovi dali osjećaj da je nekome stalo i da se netko brine.”
Aktivizam se nastavlja
Nedvojbeno, na osnivanju i provedbi Fonda 5.5 okupila se nevjerojatna ekipa društveno odgovornih pojedinaca koji su bili posvećeni jednom cilju, a to je pomoći svojim sugrađanima. Lijepa priča još nije završila jer je u tijeku akcija za prikupljanje donacija za još 31 obitelj koja po svim kriterijima zaslužuje pomoć ove prirode. Donacije će se prikupljati sve do 15. lipnja, a sve potrebne informacije nalaze se na www.zagrebpotres.com.
“Nama je bilo jako važno raditi prave stari na pravi način, no ostao je taj osjećaj frustracije da ta prava pomoć neće doći u pravom trenutku mnogim našim sugrađanima. Kako se između ostalog bavim i poviješću socijalnog djelovanja u Zagrebu i Hrvatskoj, čitanje zamolbi i uvid u dokumentaciju obitelji koje će dobiti donacije kroz Fond 5.5 su me, nažalost, podsjetile na slike mračne svakodnevice Zagreba u prvoj polovini 20. stoljeća. To je već dovoljna poruka za poticanje društvene odgovornosti. Važno je angažirati se da nevidljivi Zagreb postane vidljiv. Što se tiče ove akcije, naša namjera nije bila samo pružiti financijsku podršku, iako je ona nedvojbeno prioritet ugroženima da prebrode ovo razdoblje, već i poruka “niste sami” – vaši sugrađani i sugrađanke koji žive u svijetu i Zagrebu su uz vas koliko god im to mogućnosti dozvoljavaju. Osobno sam najosjetljivija na djecu, starije i osobe s invaliditetom jer su njihove mogućnosti djelovanja ograničene. Za mene je to pitanje socijalne pravde i osiguravanja prava za dostojanstveni život za sve”, odgovara psihologinja i stručnjakinja za socijalni rad prof. dr. sc. Marina Ajduković.