Umjetnička ludost se zaista isplati
Erste Fragmenti, projekt kojim se mladim umjetnicima želi dati prve financijske poticaje za njihov rad, ove se godine proslavili jubilarno, petnaesto izdanje.
Grand Prix ove je godine pripao Grguru Akrapu, jednom od najinteresantnijih slikara mlađe generacije. Kako nam je Grgur otkrio, za nju se prijavljivao još od studentskih dana. Dodatan značaj daje joj i činjenica da je, kako kaže, ove godine konkurencija bila izrazito jaka. Nagrade mladi umjetnik gleda kao lijep poticaj i ohrabrenje za daljnji rad. “Mislim da su one posebno važne na početku kao svojevrsna potvrda da ste na pravom putu.”
Na Erste fragmente odlučio se prijaviti kao određeni izazov jer, kaže nam, riječ je o natječaju na kojem prolazi relativno manji broj umjetnika. “Vjerujem da svatko tko prođe na ovom natječaju ima osjećaj privilegiranosti. Druga razina je dobna granica koja dodatno doprinosi uzbuđenju i izazovu da imate pravo na tek nekoliko pokušaja prijave.”
Na Fragmente gleda kao odličan način isticanja mladih autora. “Dinamika ovakvog tipa natječaja leži u mladoj generaciji kreativaca koji svojom snagom i svježinom ideja čine ovakvu izložbu svake godine posve drugačijom i iznova zanimljivom. Bilo bi dobro kad bi bilo više natječaja ovog tipa na ovako visokoj razini”, smatra Grgur. Kad je riječ o inspiraciji, kaže kako ona sadrži previše romantike za ono što želi opisati. U njegovom slučaju, radovi su rezultat kontinuiranog truda, rada i muke. “Svaki blagoslov dolazi neovisno o mojoj volji i zasluzi, vjerujem da je to nešto što svakoga nadilazi.”
Novost ovogodišnjeg izdanja Erste fragmenata bili su fragmenti za po doma. Fragmentaši i fragmentašice su osim otkupljenih radova ponudili i po jedan rad na prodaju posjetiteljima.
Odrastanje kao inspiracija
Nagrada publike ovog je puta otišla Denisu Butorcu, čije su tri fotografije iz rada Homesick otkupljene u sklopu ovogodišnjih Fragmenata. Koliko mu nagrada znači, rekao nam je sam Denis. “Rekao bih kako svaki umjetnički rad na kojem radim, radim prvenstveno zbog sebe. Ipak, jednom kad je završen i izložen, divno je naići na odobravanje publike. Svaka pohvala i kritika su priznanje same po sebi, dok ova nagrada to i službeno priznaje.”
Nagrade mu, kako kaže, mnogo znače i uvijek su poticaj za dalje jer, osim što doprinose boljoj vidljivosti na kulturnoj sceni, pružaju i osjećaj unutarnjeg zadovoljstva.
“Osim kvalitetne produkcije same izložbe, vidljivosti, Erste fragmenti nude i otkup radova što je na našoj umjetničkoj sceni rijetko, a s druge strane poprilično važno. To je svakako pridonijelo odluci da se prijavim.” Smatra da su ovakav način rada, organizacija, otkup radova, izložba u renomiranom prostoru kao što je MSU odličan način isticanja mladih umjetnika i njihovih radova. “Kad ste na početku ili se još trudite istaknuti, ovakav tip podrške je iznimno važan i definitivno bi se na tome trebalo više raditi”, rekao nam je Denis.
U svom radu Homesick bavio se ritualom muškosti, a i inače radove temelji na dosadašnjim iskustvima. “Odrastao sam u malom slavonskom mjestu, kao najstarije dijete u obitelji. Zbog toga su teme poput odrastanja, obitelji i identiteta važne za moj rad i još uvijek su neiscrpan izvor inspiracije.” Pomalo šokantne fotografije pokazale su se kao pun pogodak kad je u pitanju publika.
Iznenađujuća godišnja stipendija
Svoje mjesto pod „fragmentiranim“ nebom pronašla je i mlada Teuta Gatolin koja je osvojila godišnju stipendiju. Kako nam je otkrila, ovo joj je prva takva stipendija i zaista ju nije očekivala pa je iznenađenje tim bilo veće. “Mom ‘menadžerskom ja’ priznanja uvijek znače jer razumijem da su bitna za napredovanje karijere i mogućnosti da se nastavim javno baviti umjetnošću.”
S druge, pak, strane, tijekom stvaranja o nagradama ne razmišlja. Kako kaže, u procesu nastanka rada nagrada nije ni bitna, a zbog okupiranosti radom i ne stigne misliti na njih. Na Erste fragmente se, otkrila nam je, odlučila prijaviti iz znatiželje. S obzirom na to da ih prati duže vrijeme, ove se godine ohrabrila i odlučila vidjeti što će biti. Hrabrost se svakako isplatila s obzirom na osvojenu nagradu.
Za mlade umjetnike, ovakav način potpore uvijek je dobrodošao, a to nam je potvrdila i Teuta koja objašnjava kako bi pristup podržavanja kulture, osobito nezavisne, trebao biti sistematičniji. Također bi se trebalo više poraditi i na edukaciji publike. Što se tiče planova za budućnost, trenutačno je fokusirana na završni rad na diplomskom studiju na ALU-u, o Zemljinoj povijesti te dubokom vremenu, a oko veljače ili ožujka 2020. godine očekuje ju izložba u galeriji Vladimir Nazor u Zagrebu. “Poslije ćemo vidjeti”, za kraj nam je rekla Teuta.