Pristup poduzetničkim početnicima, neprofitnim organizacijama i društvenim poduzetnicima poprimio je jednu sasvim drugačiju dimenziju podrške koja podrazumijeva puno više od stručnog informiranja klijenata o uvjetima kreditiranja ili predstavljanja mogućnosti i opcija koje su im na raspolaganju.
Ekipa iz Službe društveno odgovornog bankarstva, ulaže “nadbankarski” trud kako bi svaka poslovna ideja dobila optimalne šanse za uspjeh te svaka neprofitna organizacija našla put do svojih korisnika.
Zajedničkim naporom do održive poslovne ideje
Poduzetnički starter program je za poticanje samozapošljavanja i razvoja poduzetništva pružanjem podrške na putu oblikovanja i realizacije poslovne ideje, a uključuje i besplatne online edukacije o relevantnim poduzetničkim temama, savjetovanje i financiranje. Iako je program na raspolaganju svima zainteresiranima, prvenstveno je namijenjen osobama koje se samozapošljavanju, odnosno poduzetnicima početnicima koji su unutar posljednje dvije godine otvorili vlastito poduzeće, obrt ili obiteljsko poljoprivredno gospodarstvo. Važno je napomenuti da nisu svi korisnici isti u smislu samog razvoja poslovne ideje ili radnog iskustva. Stoga se ključno prilagođavanje njihovim potrebama ostvaruje u direktnom kontaktu. Već prilikom prvog razgovora s financijskim zastupnikom mogu očekivati visokomotiviranu, podržavajuću okolinu, ali i kritičko propitkivanje održivosti i provedivosti poslovne ideje. Naime, praksa je pokazala jednom kad se pokažu iskreni interes, otvoreni pristup i razumijevanje, odnos klijenta i financijskog zastupnika dobiva razinu otvorenosti u kojoj se mogu kovati budući poduzetnički poduhvati.


“Tijekom zadnje 4 godine koliko radim na ovom programu uspio sam ostvariti bliskije poslovne odnose s klijentima nego što je to inače slučaj u odnosu banke i klijenta. Nama je u ovakvom programu najvažnije tko stoji iza poslovne ideje. Kvalitetna osoba na neki je način i garancija za uspjeh i dugoročnu poslovnu održivost. Upoznajemo osobu i njezina radna iskustva. Ono što nas razlikuje od klasičnih financijskih zastupnika jest savjetodavni i edukativni pristup klijentu koji je prisutan u našoj praksi. Usmjeravamo poduzetnike, kako one s više iskustva tako i one s manje, informiramo ih o svemu na što trebaju biti spremni, pomažemo im postaviti prava pitanja i kako pronaći odgovore”, objašnjava Luka Todorović, financijski zastupnik.
“Tijekom zadnje 4 godine koliko radim na ovom programu uspio sam ostvariti bliskije poslovne odnose s klijentima nego što je to inače slučaj u odnosu banke i klijenta. Nama je u ovakvom programu najvažnije tko stoji iza poslovne ideje. Kvalitetna osoba na neki je način i garancija za uspjeh i dugoročnu poslovnu održivost. Upoznajemo osobu i njezina radna iskustva. Ono što nas razlikuje od klasičnih financijskih zastupnika jest savjetodavni i edukativni pristup klijentu koji je prisutan u našoj praksi. Usmjeravamo poduzetnike, kako one s više iskustva tako i one s manje, informiramo ih o svemu na što trebaju biti spremni, pomažemo im postaviti prava pitanja i kako pronaći odgovore”, objašnjava Luka Todorović, financijski zastupnik.

Prilagodba različitim potrebama klijenata
Na program Poduzetničkog startera javlja se širok spektar zainteresiranih. Najčešće su u pitanju osobe koje razmišljaju o samozapošljavanju i pokretanju vlastitog biznisa pa traže jasniju sliku tržišta. Ima i onih koji su razradili tek konture svoje poslovne ideje, a naravno, javljaju se i klijenti s jasnom vizijom svoga poslovanja, koji dobro znaju svoju poziciju na tržištu, kao i klijenti s bogatim radnim iskustvom koji razmišljaju o poduzetničkim vodama. “Često se susrećemo s klijentima koji imaju poslovno iskustvo u transportu, poljoprivredi i sličnim uslugama i koji su sada odlučili pokrenuti svoje poslovanje. Njima je uglavnom potrebna pomoć s izradom poslovnog plana, ali činjenica je da samom strukom dobro vladaju. To su ljudi s iskustvom koji trebaju naše specijalizirane poslovne alate kreirane upravo za njih, dakle korisne edukacije i odgovore na sva pitanja vezana za pokretanje poslovanja. Program je u potpunosti digitalan i komuniciramo pretežito preko e-mailova. Iz Rijeke i Zagreba pokrivamo cijelu Hrvatsku, a prijava i program besplatni su te dostupni svima. Našim je klijentima zajedničko da traže razumijevanje za svoju poslovnu ideju. Mi ih savjetujemo i usmjeravamo na pravi put, pomažemo u izradi održivog poslovnog plana i provedive poslovne ideje kako bi se na tim temeljima mogla donijeti i odluka o financiranju.
Naprednijim i iskusnijim klijentima nudimo i marketinške alate koje mogu koristiti, savjete za komunikaciju s kupcima i dobavljačima, odnosno podršku u svim sferama poslovanja”, objasnio je Luka
Razumijevanje za različitost neprofitnih organizacija
U daljnjim naporima za financijskom inkluzijom i zdrave poduzetničke klime i kvalitetnijeg društva, Erste banka usmjerava se na subjekte neprofitnog karaktera i razne organizacije kojima je misija pozitivan utjecaj na društvo i pojedinca i za njih je pripremila posebno prilagođene proizvode. S obzirom na to da neprofitne organizacije i društveni poduzetnici kao klijenti imaju specifičan način poslovanja i financiranja, bilo je najprije nužno razumjeti njihovu misiju i pronaći zajednički jezik. Uglavnom se radi o udrugama i tvrtkama koje reinvestiraju ostvareni profit u aktivnosti koje su usmjerene na dobrobit šire zajednice u kojoj djeluju. Njihove misije, između ostalog, uključuju inkluziju marginaliziranih skupina, razvoj lokalne zajednice, zaštitu okoliša, unaprjeđenje obrazovanja, razvoj demokracije, kulture i umjetnosti...
“Susrećemo se s fantastičnim projektima koji se uglavnom financiraju iz EU fondova, koji podupiru inkluziju osoba s različitim stupnjem invaliditeta ili se recimo radi o klijentima koji razvijaju različite softvere i tehnologije koji olakšavaju život i rad osoba s invaliditetom. Društvene organizacije obraćaju se djeci koja žive na rubu siromaštva i čiji roditelji ne mogu osigurati sportske aktivnosti, instrukcije, posjet kinu ili kazalištu, dakle sve stvari koje često uzimamo zdravo za gotovo. Postoje i krasni primjeri projekata koji dolaze iz kulturnih i kreativnih industrija, a vezani su za različite edukativne proizvode poput videoigara ili 3D animiranih filmova. U zadnje vrijeme primjećujemo kako je sve više projekata sa snažnom ekološkom komponentom, stoga smo ponosni što kontinuirano pratimo projekte čiji je cilj očuvanje naše bioraznolikosti. Mnogo je projekata koji nas oduševljavaju i iznimno nam je drago što unutar banke imamo razvijene posebne proizvode pomoću kojih možemo financijski pratiti njihovu provedbu i organizacije koje ih provode pa nas to na neki način čini i jednim malim dijelom tih inspirativnih priča. Možemo iz prve ruke potvrditi kako je Hrvatska puna kreativnih i sposobnih ljudi iz neprofitnog sektora i sektora društvenih poduzetnika koji iz projekta u projekt podižu naše ljestvice očekivanja”, naglasila je Nataša Barta Paripović, samostalni financijski zastupnik za društveno bankarstvo.
“Uz financijsko praćenje klijenata imamo razvijen i program nefinancijske podrške. Nedavna zbivanja vezana uz potrese koja su pogodila Zagreb, Petrinju i Sisačko-moslavačku županiju pokazala su koliko je važno da neprofitni sektor bude organizacijski i logistički spreman pružiti prvu pomoć i biti u mogućnosti kontinuirano raditi na ublažavanju posljedica za sve nastradale u potresu. Podržavamo razvoj solidarnosti i humanizma među svim građanima, što je također jedna od osnovnih uloga neprofitnog sektora”, istaknula je Nataša.
U suradnji s različitim partnerima provodi se i poseban program nefinancijskog praćenja koji uključuje priliku za stjecanjem poslovnih vještina od najboljih stručnjaka iz poslovnih sektora, otkup proizvoda društvenih poduzetnika, korporativno volontiranje, medijsko praćenje te korištenje KEKS Pay aplikacije za prikupljanje donacija. Nefinancijska podrška temelji se na širem uključivanju neprofitnih organizacija u razna dodirna područja s drugim organizacijskim odjelima banke. “Ima mnogo inspirativnih partnera u socijalnom sektoru, a kroz širu podršku doprinosimo razvoju njihovih aktivnosti kako bi oni mogli slijediti potrebe zajednice, stvoriti veliku kombinaciju programa i usluga i što je najvažnije – podržati ljude”, ističe Nataša.
Korak po korak do uspjeha
Odluka o upuštanju u poduzetničke vode, razvijanje i realizacija ideje na tržištu često su jedan od najvećih izazova na koje se pojedinac može odlučiti. Uz nedostatak iskustva i nužnih alata cijeli proces lako može postati izvor stresa i nezadovoljstva. Pokretanje poslovanja složeni je proces koji zahtijeva puno uloženog vremena i truda i koji je vrlo važno pravilno odraditi kako bi se povećale šanse za uspjeh. Zato je pružanje cjelokupne podrške poduzetnicima početnicima, vlasnicima kreativnih ideja ili svježih poduzetničkih ambicija, neprofitnim organizacijama i društvenim poduzetnicima bilo toliko neophodno. Pristup svim potrebnim materijalima, edukacija, profesionalni savjeti i financijska podrška okupljeni na jednoj adresi često bude nevjericu kod klijenata.
Iako je Erste banka na neki način pokrenula ovakve oblike podrške, činjenica je da su i druge banke polako počele slijediti ovaj pozitivan trend, što znači kako će se ovi sektori nastaviti razvijati. Mnogobrojni poduzetnici početnici i neprofitne organizacije mogu računati na kvalitetnu, profesionalnu podršku, što je svima u interesu.
“Ekonomski i društveni utjecaj malih poduzetnika, neprofitnih organizacija i društvenih poduzetnika izuzetno je bitan. Iz perspektive banke, podrška održivom poduzetničkom projektu umjesto jednokratnog sponzorstva i donacije može biti dugoročno rješenje mnogih društvenih pitanja ili situacija. Naime, kroz učinak multiplikatora dolazi do brojnih društvenih i ekonomskih pomaka – od kreiranja novih radnih mjesta, povećanja potrošnje i ponude novih usluga do povećanja kvalitete života. Programima koje provodimo na ovom području želimo kroz društveno odgovorno bankarstvo ubrzati razvoj poduzetnika početnika i neprofitnih organizacija, povećati njihov društveni utjecaj i osnažiti ekosustav podrške u Hrvatskoj”, istaknula je Tina Sirotić, voditeljica Službe za društveno bankarstvo. “Kao stručni tim vrlo smo aktivni u široj zajednici. Odazivamo se na konferencije, panele, edukacije te surađujemo s raznim partnerima i ministarstvima u kreiranju programa osnaživanja ekosustava podrške u Hrvatskoj”, nastavlja Tina.
“Naši programi podrške poduzetnicima početnicima i neprofitnim organizacijama stvaraju okruženje povjerenja u banku. Svi klijenti su jednako dobrodošli bez obzira na to koliko su iskusni za realizaciju svog projekta i u kojoj su se fazi obratili za pomoć. Naš je zadatak osigurati maksimalnu potporu kako bismo zajedničkim snagama omogućili realizaciju njihovih poslovnih ideja. Prilagođavamo se njihovim specifičnim potrebama, području i načinu djelovanja. Rad s klijentima u ovom segmentu poprima neočekivanu notu empatije gdje nakon podrške u početcima dolazi neizmjerna radost radi klijentovih uspjeha. Sretni smo što možemo raditi s takvim klijentima i nastavit ćemo im pružati profesionalnu podršku. Mi smo tu radi njih i zato što vjerujemo u njihove misije i ciljeve”, naglasila je Tina Sirotić.