Mi u biljke vjerujemo

Da je super osjećaj potaknuti život i na kraju ubrati plodove svog truda, kaže Marina Andrijašević, suosnivačica tvrtke Biljkoborci, koja, osim što potiče na kućni uzgoj bilja iz sjemena, potiče i na brigu o svim biljkama, čak i gerilskim metodama.

Kako ste došli na ideju da ju pretočite u posao?

Ljudima na sajmovima su se te naše posudice i ideje jako svidjele i to je označilo naš drugi profesionalni početak, zeleniji i puno ugodniji od svih naših profesionalnih iskustava do tada. "Čašice zemlje" su polako postajale sve popularnije i popularnije, a mi smo se nastojali snaći u novim okolnostima – odjednom smo, od dizajnerske tvrtke, preko noći postali proizvodni pogon sa sto vrsta excel tablica, evidencijskih i kalkulacijskih pokušaja i promašaja, cijelom vojskom radnika i životom okrenutim naopačke. Naravno da danas često zavapimo u polu-šali: "Da nam je netko rekao da ćemo se ovim baviti..." ili "Da smo barem znali u što se upuštamo....", ali guramo i dalje. I bez nekog ludog marketinga, broj novih kupaca i onih koji nam se vraćaju je nevjerojatno poticajan i daje nam energiju i volju da razvijamo ovaj brend. Vjerujemo u svoje proizvode, način na koji radimo i mogućnost da kroz rad pozitivno utječemo na okolinu u kojoj živimo i unatoč svim izazovima, drago nam je da smo napravili ovaj karijerni zaokret u životu.

Za razliku od ostalih mjesta na kojima se mogu kupiti biljke i biljčice svih vrsta, vi svoje klijente potičete da se o njima brinu doslovno iz sjemena…

Tako je. Često se šalimo da smo to zapravo fino i podmuklo smislili – mi smo prikupili sve elemente koji vam trebaju da biste se upustili u prvu vrtlarsku avanturu (zemlju i sjeme), a vama smo prepustili onaj "prljavi" dio posla. Šalu na stranu, uzgajati biljke iz sjemena super je iskustvo i preporučamo ga, makar iz čiste zabave, apsolutno svima. Super je osjećaj potaknuti život iz suhe sjemenke, pratiti ga kako raste i razvija se, pomagati mu usput i na kraju ubrati plodove svog truda i domaće hrane.

Marina Andrijašević: U ludilu suvremenog tempa, sve stvari koje nam pomažu "prizemljiti se", umiriti i usporiti dobrodošla su navika. A vrtlarenje je definitivno jedna od najboljih. Stoga, mi smo svojevrsni "huškači" na zelenilo. Tu smo za vaše prve vrtlarske korake, zagrljaj utjehe kad sve okolo povene ili za malo smijeha na vlastiti račun.

Osim prodaje, Biljkoborci se zalažu i za brigu o svim biljkama neovisno jesu li zaboravljene na nekom stubištu ili se radi o korovu… Za zaštitu biljaka u gradu koristite i gerilske načine ratovanja. O čemu se konkretno radi i imate li povratne reakcije građana?

Da, nismo htjeli napraviti samo "još jedan brend". Htjeli smo imenovati zajednicu "malih" pojedinaca, ljudi koji se solidariziraju sa slabijima, štite i poštuju prirodu umjesto da ju iskorištavaju, popravljaju nedostatke cijele zajednice, vraćaju društvu neku ljubav u najrazličitijim oblicima. Čak smo napisali i statut, kako biste lakše identificirali Biljkoborca u sebi.

Jako volimo koncept gerila vrtlarenja, sviđa nam se "ufizičeni" bunt protiv betonskog sivila, koncept "borbe cvijećem" i "bombicama sjemena". Zauzimanje zajedničkog prostora zelenilom i živim biljkama – pa nije li to divno? Šećete nogostupom uz neku prometnicu, a iz rupe od znaka viri jedan prpošni suncokret. Kolike su šanse da se barem ne nasmiješite? Mislim da je to baš ono što nas najviše privlači – stvaranje neočekivanih prilika za osmijeh, a gerila vrtlarenje je upravo to.

Volimo se igrati ambalažom (na nekim proizvodima imamo skrivene tajne porukice), dizajnom, tekstovima, nazivima i gerila akcijama. To su naši "weapons of choice". Što se tiče feedbacka ljudi, očito se slažu s nama jer su upravo naši izvještaji s gerila vrtlarenja najčitaniji i najdjeljeniji po internetu.

 

Osim ljubavi prema biljkama postoji i onaj drugi dio poduzetnički. S kojim se izazovima kao mali poduzetnici posebno suočavate i što bi trebalo poduzeti da se to riješi nabolje?

Očekivano, slijedi jadikovka, unatoč tome što volimo vjerovati da smo nepopravljivi optimisti. Prije svega, mi stvarno obožavamo svoj posao i sve segmente stvaranja brenda Biljkoborci. Od početka radimo na način da su nam prioritet ljudi, a ne brojevi. Vjerujemo da smo dobro odabrali jer tim koji danas čini Biljkoborce je mnogo više od samih radnika. Uložili su srca i razumijevanja u cijelu priču, baš kao i mi koji smo tu od početka. I zato boli opća nezainteresiranost za realnost i uvjete u kojima poslujemo od strane "onih gore". 

Prije svega ta beskonačna močvara apsurdnih propisa koja nas cijelo vrijeme pokušava progutati. Riješiš jednu dilemu, pojavi se šest novih. Pa odricanje odgovornosti od strane bilo koje institucije kad ih zapitaš nešto što zahtijeva tumačenje. Svo to uloženo vrijeme u ganjanje papira, to najviše boli. To je izgubljeno vrijeme. Bačeno, spaljeno, beskorisno. Vrijeme koje jednoj maloj tvrtki koja pokreće posao znači više nego svi krediti svijeta.

 

Ono kad si paralelno direktorica, tajnica, pravnica, dizajnerica, menadžerica i dostavljač, a ministarstvo ti se izmotava i tri mjeseca ne želi pismeno dati neko mišljenje, pa proizvod čeka na polici, a plaće idu. Eto, takve stvari te dovedu do ludila i dalje. Uvjeti nisu fer, obveze su nemjerljivo veće od prava i stalan je osjećaj borbe s nekim nepotrebnim, nefunkcionalnim vjetrenjačama. No sama ova poduzetnička priča, način i smjer u kojem se razvija nas užasno jako motivira i uživamo u njoj. Duboko vjerujemo u društveno odgovorno poduzetništvo i teško nam je razumjeti ljude koji grade karijere na iskorištavanju drugih, na principima nesolidarnosti i jačanju nejednakosti. Zaboga, pa svojim djelovanjem gradiš zajednicu u kojoj živiš, pa nije li, na kraju dana, naprosto ljepše živjeti okružen sretnim ljudima?

Nedavno ste kroz projekt ODVAŽNA dobili mogućnost edukacije. Koja područja novih znanja su vam naročito potrebna i na koji vam način ovakvi projekti posebno pomažu?

Izuzetno nam je drago da smo dobili priliku surađivati i učiti od različitih stručnjaka/inja kroz projekt Odvažna. Kao mala tvrtka koja se našla u naglom rastu, htjeli smo se što bolje opskrbiti (najviše ekonomskim) znanjima koja su nam neminovno nedostajala (ipak smo po struci mahom kreativci) da bismo "Operaciju: Rast" mogli uspješno odraditi bez previše žrtava. Tek smo u prva dva mjeseca projekta rada s mentorima, a učinak je već nemjerljiv. Pomoglo nam je da se puno bolje strukturiramo, isplaniramo, organiziramo i dalo nam neopisivi vjetar u leđa.

S obzirom da smo dugogodišnji klijenti Erste banke, veselilo nas je vidjeti vas kao podršku tom projektu, koji između ostalog, promiče i društveno odgovorno poduzetništvo. Nadamo se da će bankarske kuće što prije uhvatiti korak s "dobrom ekonomijom", mislim da svi željno iščekujemo taj dan.

Što se tiče novih projekata, imamo ih tonu i jako smo oko njih nestrpljivi. Stižu neki novi proizvodi, sprijateljili smo se i s drugim brendovima, a pred vratima nam je i sezona blagdanskih i poslovnih poklona – nema spavanja za nas do proljeća!


Više o Biljkoborcima i na koji se način i sami možete uključiti u borbu za zaštitu bilja oko nas potražite na www.biljkoborci.com

 

Moglo bi te zanimati i...

Globalno tržište je otvoreno, pa i gladno inspiracije odozdo i s margine

Biljke i svirke: Oaza u Zagrebu za sva osjetila

Priča poduzetnice koja se nije dala uplašiti krizom