Uzbudljivo kulturno zagrebačko ljeto i jesen
Ovoga ljeta upijali su se zvukovi u neodoljivom spoju prirode i glazbe kroz Biljke&svirke, uživalo se u urbanim instalacijama projekta Okolo, a one koji traže nešto drugačije tu su Ekstravagantna tijela, ovoga puta s fokusom na „kompleksnost ljubavi kao emotivne i seksualne kategorije na međi požude i prijateljstva“.
Krajem kolovoza održano je četvrto izdanje manifestacije Biljke i svirke koja svake godine privlači sve više posjetitelja. Kako nam je otkrila Ivana Gladović, koja stoji iza ovog zanimljivog projekta, “Biljke i svirke sada već imaju svoju stalnu bazu posjetitelja koji nas prate od našeg prvog izdanja i koji često kažu da im je to najdraže zagrebačko događanje upravo zbog svoje opuštenosti i neformalnosti, ali i zaista kvalitetnog sadržaja.”
Uzmemo li u obzir da je riječ o spoju prekrasne prirode i glazbe, nije nimalo čudno da popularnost Biljki i svirki sve više raste. Potvrđuje to i tridesetak glazbenika koji su ove godine pokazali svu raskoš svog talenta kroz osam službenih koncerata i još više neslužbenih druženja. Program je, kao i do sada, bio usmjeren na klasičnu i jazz glazbu, a posjetitelji su mogli sudjelovati i u različitim radionicama pa je svatko mogao pronaći nešto za sebe.
“Odaziv umjetnika svake nas godine iznova iznenadi, a osobito nam je drago da nam se gotovo svi glazbenici rado i vraćaju – svake godine u novim sastavima, kombinacijama i s potpuno novim programima pa mi se čini da su Biljke i svirke sada već i za dobar dio njih postale tradicija. Upravo je to bio jedan od naših temeljnih ciljeva – postati platforma kroz koju se mladi talentirani glazbenici mogu igrati, razvijati i pritom predstaviti široj publici”, rekla nam je Ivana.
I ove su godine Biljke i svirke tradicionalno održane u ugodnoj atmosferi zagrebačkog Tuškanca, a podršku manifestaciji je pružila i Erste banka. Ivana Gladović smatra kako je takav vid potpore itekako potreban i ključan za ovakve projekte. “Bez nje Biljke i svirke ne bi bile moguće. Neizmjerno smo zahvalni Erste banci što je prepoznala i podržala naš trud i korist ovakvog projekta za zajednicu.”
Od minijature do murala
Umjetničke intervencije koje su brojni domaći i inozemni umjetnici “skrili” po zagrebačkom centru i ove su godine oduševile brojne prolaznike. Projekt je to iza kojeg stoje Nas dve, točnije Ana Mikin i Tina Kovačiček, a koji drugu godinu za redom okuplja renomirane domaće i strane umjetnike u akciji ukrašavanja zapuštenih prostora, zidova i svega drugog što se u rukama umjetnika pretvara u umjetničko platno. Ove su godine centar Zagreba ukrašavali umjetnici poput Elle & Pitra, Javiera Riere, Michaela Pedersona i brojni drugi. A kako su tekle pripreme, upitali smo njih dvije – Anu i Tinu.
“Neki od autora zahtijevaju više pripreme i obilaženja lokacija, dok neki u hodu odlučuju na kojem mjestu će napraviti intervenciju. Zanimljive site-specific instalacije Michaela Pedersona, recimo, nastaju tako da on prvo izradi svoje minijature i potom u šetnji gradom bira uz koju ‘nepravilnost’ na ulici će povezati svoju ideju. S druge strane, gosti iz Francuske, Ella i Pitr do zadnjeg trenutka ne znaju što će točno crtati na zidu jer se vole prvo upoznati s lokacijom, ljudima i atmosferom u gradu.”
Domaći umjetnici ipak su u prednosti s obzirom na to da već poznaju lokaciju. Ove su nas godine oduševile brojne zanimljive umjetničke priče i raznovrsne instalacije. Vunene, ljubavne, zelene, male instalacije u kombinaciji s upečatljivim i impresivnim muralima, zidnim i podnim. Palmotićevu ulicu tako čuva uspavani div, igralište iznad Dubravkinog puta obilježio je mural najbolje vidljiv iz zraka, a na platou Gradec možete odigrati i zanimljivu igru.
Knjiga ljubavnih žalbi
Našle su se tu i fotografske instalacije Nekad i sad, plakati s potpisom Pavla Kuharića i jedna zanimljiva i terapeutska Knjiga ljubavnih žalbi. O čemu se točno radi?
“Knjiga ljubavnih žalbi je tu da kažete ljubavi sve što ju ide. Tu je da se požalite na ljubav, napišete svoj prigovor i okrenete novu stranicu. Doslovno, a i u životu. Ima 200 stranica tako da – ako vam se skupilo više toga tijekom godina – sve u nju stane. Djeluje vrlo terapeutski ”, otkrile su nam Ana i Tina. Ovakav način rada itekako se sviđa umjetnicima, od kojih su neki već poznati po svojim radovima na javnom prostoru, dok neki po prvi puta izlaze na javne površine.
“Svima je uvijek podjednako izazovno i zabavno smišljati nova, kreativna rješenja kojima će uljepšati neki zanemareni prostor, skrenuti pozornost na posebnost mjesta koje smo možda već pomalo zaboravili ili tek spontano iznenaditi prolaznike na nekom frekventnom i dobro poznatom mjestu.”
Posjetitelji su, naravno, oduševljeni. Kako kažu Nas dve, uvijek je lijepo i zanimljivo u hodu susresti simpatičnu i duhovitu minijaturu, interaktivnu instalaciju ili mural. “Upravo je taj spontani ulični susret umjetnosti i prolaznika, taj moment iznenađenja koji se dogodi u tom trenutku i neka ljepša slika grada koju nosite dalje sa sobom, osnovna ideja projekta.”
Festival koji pomiče granice
Krajem rujna otvorena je izložba Ekstravagantna tijela, projekta koji se u Hrvatskoj trijenalno održava od 2007. godine. “Nastao na idejnoj koncepciji Sunčice Ostoić i Olge Majcen Linn te produkciji udruge KONTEJNER | biro suvremene umjetničke prakse, projekt se bavi načinima na koje društvo određuje granice normalnog i patološkog”, otkrile su nam Klara Petrović i Luja Šimunović, kustosice ovogodišnjeg izdanja. Dosad se projekt bavio različitim temama poput starosti, tjelesnog invaliditeta i slično, odnosno temama koje su, iako svakodnevno prisutne u našim životima, najčešće skrivene i marginalizirane
Ovogodišnja tema projekta je kompleksnost ljubavi kao kategorije između požude i prijateljstva. “Teško je zamisliti nešto univerzalnije, a kompleksnije od ljubavi. Kad razmišljamo o ljubavi, kad definiramo očekivanja, potrebe, žudnje koje se odvijaju u romantičnom ili prijateljskom odnosu između dvoje (ili više) ljudi – prije svega postaje nam jasno da su ona istovremeno u nama – odnosno u tijelu – i izvan nas – kulturološki, politički, određena vremenom i mjestom.” Kustosice je stoga zanimalo što umjetnici imaju za reći kad govore o jednoj tako svakodnevnoj i naizgled jednostavnoj temi.
Sama ideja projekta Ekstravagantna tijela rođena je iz KONTEJNER-ovog projekta Bolnica, koji se bavio položajem bolesnika, bilo da je riječ o osobi s invaliditetom ili mentalno oboljeloj osobi. “Projekt je ispitivao kako nastaje kategorija bolesnika, dovodeći u pitanje prakse koje nastaju unutar medicinskih institucija. Tu je polazište za festival Ekstravagantna tijela.” Kako kažu kustosice, nije im cilj namjerno provocirati, no provokacija je neizbježna ako umjetnici u svojim radovima obrađuju teme o kojima se ne govori. “Ali upravo zbog toga što ne nastupamo dajući odgovore, već upućujući pitanja publici, reakcije su izuzetno pozitivne.” Ono što ističu kao ključnu točku projekta je aktivirati kritičko promišljanje promatrača i ne ostaviti ga ravnodušnim. Ovogodišnje izdanje Ekstravagantnih tijela: Ekstravagantna ljubav uključuje performanse, razgovore s umjetnicima i konferenciju, izložbu, a kako kažu, posebno su ponosni na brojne suradnje koje su u sklopu projekta ostvarene.