Nefinancijske obaveze
- Mirovinsko i zdravstveno osiguranje
- Vođenje knjigovodstva
- Inspekcijski nadzor
Prijave i odjave vlasnika i zaposlenika na mirovinsko i zdravstveno osiguranje
Prilikom procesa prijave vlasnika ili zaposlenika obavezno se prvo radi prijava na mirovinsko osiguranje te nakon toga na zdravstveno osiguranje.
Prijava na osnovno mirovinsko osiguranje (HZMO)
Poslodavci su dužni i sebe i svakog zaposlenika prijaviti nadležnoj službi Zavoda za mirovinsko osiguranje prije početka rada, a najranije osam dana prije početka rada. Ako zaposlenik ne počne raditi na dan naveden u prijavi o početku osiguranja zbog, primjerice, bolesti, odustajanja od dogovorenog radnog odnosa i sl., poslodavac je dužan o toj činjenici najkasnije istoga dana izvijestiti Zavod za mirovinsko osiguranje.
Prijavu je obvezno obaviti elektronički, odnosno preko servisa e-mirovinsko Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje, osim za poslodavce koji zapošljavaju najviše tri radnika koji se mogu prijaviti osobno na šalterima HZMO-a. Rok za odjavu radnika iz sustava osiguranja, rok za prijavu i odjavu osiguranika koji su samostalni obveznici plaćanja doprinosa i rok za dostavljanje podataka o promjenama nastalim tijekom osiguranja iznosi 24 sata.
Obvezno osigurane osobe:
- zaposlenici i s njima izjednačene osobe koje se nakon završenog školovanja nalaze na obveznom praktičnom radu ili na dobrovoljnoj praksi (volonteri), bez obzira na to primaju li za taj rad plaću, odnosno naknadu
- obrtnici i trgovci pojedinci, upisani u odgovarajući registar
- osobe koje samostalno obavljaju profesionalnu djelatnost – odvjetnici, liječnici, zubari, umjetnici, novinari, odgajatelji, lektori, prevoditelji, primalje i drugi
- osobe koje su po osnovi obavljanja samostalne djelatnosti poljoprivrede i šumarstva obveznici poreza na dohodak ili poreza na dobit
- poljoprivrednici koji obavljaju poljoprivrednu djelatnost kao jedino ili glavno zanimanje obvezno se osiguravaju ako su vlasnici, posjednici, zakupci ili koncesionari poljoprivrednog zemljišta te
- osobe koje ostvaruju primitke od druge samostalne djelatnosti i primitke od povremenog nesamostalnog rada na koje se plaćaju doprinosi za mirovinsko osiguranje prema propisima o doprinosima za obvezna osiguranja
Prijava na osnovno zdravstveno osiguranje (HZZO)
Osnovno zdravstveno osiguranje je obvezno zdravstveno osiguranje kojim su obuhvaćene sve osobe s prebivalištem u Republici Hrvatskoj.
Postupak prijave za utvrđivanje statusa osigurane osobe u obveznom zdravstvenom osiguranju moguće je obaviti elektronički, podnošenjem prijave na propisanom obrascu u pdf obliku na e-zdravstveno, osim za poslodavce koji zapošljavaju najviše tri radnika, koji se mogu prijaviti osobno na šalterima HZZO-a.
Od 17. srpnja 2014. godine uspostavljeno je povezivanje sustava, razmjena i preuzimanje podataka između Hrvatskog zavoda za mirovinsko osiguranje i Hrvatskog zavoda za obvezno zdravstveno osiguranje pa obveznici podnošenja prijave u sustave obveznih osiguranja više ne moraju podnositi dvije prijave u dva sustava, već samo jednu prijavu u mirovinski sustav.
Ako podnosite elektroničku prijavu, to radite samo na e-mirovinsko, a ono zatim prosljeđuje podatke na zdravstveno osiguranje, koje na temelju tih podataka radi prijavu na HZZO.
Minimalni tehnički uvjeti
Za početak obavljanja gospodarskih djelatnosti i naknadne promjene u prostoru za ugostiteljstvo, trgovinu i turizam gospodarski poduzetnik treba pribaviti odgovarajuće rješenje da prostor i oprema odgovaraju propisanim uvjetima, tzv. minimalnim tehničkim uvjetima (MTU).
Kod utvrđivanja minimalnih tehničkih uvjeta nadležno tijelo, kojem je podnesen zahtjev za izdavanje rješenja, utvrđuje udovoljavaju li prostor, uređaji i oprema svim propisanim uvjetima za obavljanje tražene djelatnosti. Nadležno je tijelo ured državne uprave u županiji prema mjestu sjedišta obrta.
U nastavku dostavljamo nekoliko primjera.
MTU za trgovinu na veliko i malo
Poslovne prostorije, oprema i sredstva kojima se obavlja trgovina na veliko i malo i trgovačko posredovanje moraju udovoljiti minimalnim tehničkim, sanitarnim, zdravstvenim i drugim propisima s obzirom na oblik i način obavljanja trgovine.
Poduzetnici u djelatnosti trgovine dužni su prije početka rada ishoditi rješenje nadležnog tijela državne uprave (županijski ured za gospodarstvo, odnosno ured Grada Zagreba) o ispunjavanju minimalnih tehničkih uvjeta.
To podrazumijeva dokumentaciju kojom će dokazati da imaju pravo korištenja prostora, ispravne električne i plinske instalacije te da je u prostoru voda za piće ispravna. Za prodaju robe izvan prodavaonice odredbom Zakona o trgovini propisano je da se prodaja robe na klupama izvan tržnice, u kioscima, automatima, pokretnim prodavačima i prigodna prodaja mogu obavljati samo na mjestima koja svojim propisima odredi nadležno tijelo lokalne samouprave.
MTU u ugostiteljstvu
Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti određuje djelatnost pripremanja hrane i pružanja usluga prehrane, pripremanje i usluživanje pića i napitaka i pružanje usluga smještaja. Ugostiteljska djelatnost podrazumijeva i pripremanje hrane za potrošnju na drugom mjestu i opskrbu tom hranom (catering).
Uz zahtjev za utvrđivanje minimalnih uvjeta za ugostiteljske objekte koji se ne kategoriziraju treba priložiti dokumentaciju kojom se dokazuje pravo korištenja prostora, stručna sprema, odnosno stručna osposobljenost voditelja poslovanja, ispravnost električnih instalacija, učinkovitost ventilacije, razina buke, zvučna izolacija, razina onečišćenja zraka od štetnih emisija za ugostiteljske objekte u kojima se pripremaju i uslužuju jela, zdravstvena ispravnost vode za piće.
Ako je riječ o ugostiteljskom objektu koji se prvi put otvara, potrebna je dokumentacija koja dokazuje
nepropusnost vodovodne i kanalizacijske instalacije te nepropusnost sabirne jame za objekte koji su smješteni na područjima koja nisu priključena na javnu kanalizacijsku mrežu.
MTU za putničke agencije
Zakonom o turističkoj djelatnosti propisane su usluge putničke agencije, koje obuhvaćaju organizaciju, prodaju i provođenje turističkih aranžmana i izletničkih programa. Uz zahtjev za utvrđivanje minimalnih uvjeta za putničke agencije potrebno je priložiti dokumentaciju kojom se dokazuje pravo korištenja prostora i plan očekivanog prometa za razdoblje od tri godine (samo za putničku agenciju organizatora putovanja koja započinje s radom).
Ujedno, voditelj poslovnice treba ispunjavati uvjete:
- da je državljanin Republike Hrvatske
- da ima prebivalište u Republici Hrvatskoj
- da je poslovno sposoban
- da ima najmanje srednju stručnu spremu
- da aktivno zna najmanje jedan svjetski jezik i poznaje još jedan
- da ima položen stručni ispit za voditelja poslovnice te
- da mu pravomoćnom presudom ili rješenjem o prekršaju nije izrečena mjera sigurnosti ili zaštitna mjera zabrane obavljanja poslova voditelja poslovnice – dok ta mjera traje.
Vođenje knjigovodstva
i odabir knjigovodstvenog servisa
Izbor knjigovođe jedna je od važnih odluka koju ćete morati donijeti. Nije dovoljno da vam knjigovođa samo evidentira računovodstvena knjiženja kako biste zadovoljili normu, nego je važno da se možete i posavjetovati ako vam je to potrebno.
Obratite pažnju na sljedeće:
- stručnost i konstantno usavršavanje su najvažniji, zbog velikog broja propisa koji se mijenjaju – bilo bi dobro da računovođa ima i licenciju
- iskustvo u djelatnosti je od velikog značaja
- cijena je naročito bitna za poduzeća koja tek započinju s radom (nemojte očekivati da ćete za najnižu cijenu dobiti i savjetodavne usluge)
- lokaciju računovođe izaberite u ovisnosti o potrebi svog poduzeća. Ako ćete se baviti trgovinom, gdje ćete imati mnogo promjena, odaberite knjigovođu koji vam je blizu, jer će vam to olakšati svakodnevnu komunikaciju. Ako ćete imati svega nekoliko promjena mjesečno, lokacija knjigovođe nije od presudne važnosti.
Inspekcijski nadzor
Postoji niz različitih vrsta inspekcijskog nadzora poslovanja poduzetnika:
Gospodarska inspekcija – provjera registracije djelatnosti, cijena usluga/proizvoda, deklaracije, isprave o sukladnosti, zaštita potrošača (podnošenje prigovora), ZAMP;
Sanitarna inspekcija – sanitarna knjižica, položen sanitarno-higijenski minimum, higijena prostora, oprema sanitarnih čvorova, radna odjeća, provedba dezinfekcije, dezinsekcije i deratizacije, posude za otpatke, redovita kontrola hrane, kontrola razine buke;
Radna inspekcija – ugovori o radu, prijave/odjave vlasnika i zaposlenika, zaštita na radu, evidencija radnog vremena, odluke o godišnjim odmorima, rad stranaca, volontera i osoba na stručnoj praksi;
Porezna i financijska inspekcija – elementi i izdavanje računa, fiskalizacija, obračun PDV-a, porez na dobit, nadzor službenih putovanja, nadzor temeljnih knjiženja, obračun plaća i ostalih oporezivih i neoporezivih naknada.