Računi i fiskalizacija
Fiskalizacija
Zašto fiskalizacija?
Pomoću fiskalizacije nastoji se osigurati da se svi ostvareni prometi u gotovini stvarno i evidentiraju u poslovnim knjigama poduzetnika.
Obveznikom fiskalizacije smatraju se:
- fizičke osobe obveznici poreza na dohodak po osnovi samostalne djelatnosti i
- pravne i fizičke osobe koje se smatraju obveznicima poreza na dobit
Pojedine djelatnosti oslobođene su fiskalizacije, kao na primjer (provjerite pravila za svoju djelatnost!):
- prodaja u kojoj se pretežni dio vrijednosti prometa odnosi na maloprodaju dnevnog tiska, duhana i duhanskih prerađevina, maraka i drugih poštanskih vrijednosnica
- prodaja vlastitih poljoprivrednih proizvoda proizvedenih na vlastitom OPG-u izravno krajnjem potrošaču u objektima seljačkih ili obiteljskih poljoprivrednih gospodarstava te prodaja vlastitih poljoprivrednih proizvoda na štandovima i klupama na tržnicama na malo, na štandovima i klupama izvan tržnica na malo i otvorenim prostorima
- prodaja karata ili žetona za cestovni lokalni linijski prijevoz putnika u javnom prometu u skladu s odlukama jedinica lokalne samouprave te prodaja karata ili žetona u zračnom, željezničkom i linijskom obalnom pomorskom prometu i
- provođenje zdravstvene zaštite (sudjelovanje u troškovima zdravstvene zaštite do pune cijene zdravstvene usluge)
Obveznike fiskalizacije možemo podijeliti u dvije temeljne skupine:
Ako spadate u ovu skupinu, trebate:
- donijeti interni akt (popis poslovnih prostora, radno vrijeme poslovnih prostora, oznaka operatora na naplatnom uređaju, numerički slijed računa), koji se zadržava u prostorijama društva i ne dostavlja se Poreznoj upravi
- prilagoditi izlazne račune (moraju sadržavati obvezne elemente prema zakonu o fiskalizaciji i PDV-u)
- nabaviti i istaknuti upozoravajuću naljepnicu o uzimanju/izdavanju računa za svako prodajno mjesto (naljepnica "Bez računa se ne računa")
- donijeti interni akt o visini blagajničkog maksimuma, a
- obveznici fiskalizacije koji nikada nemaju naplatu u gotovini ne moraju nabavljati FINA-in certifikat, imati uspostavljenu vezu s Poreznom upravom, elektronički slati račune na ovjeru, imati knjigu uvezanih računa te ne moraju na računima iskazivati JIR i zaštitni kôd
- donijeti interni akt (popis poslovnih prostora, radno vrijeme poslovnih prostora, oznaka operatora na naplatnom uređaju, numerički slijed računa), koji se zadržava u prostorijama društva i ne dostavlja se Poreznoj upravi
- prilagoditi račune
- nabaviti i istaknuti upozoravajuću naljepnicu o uzimanju/izdavanju računa za svako prodajno mjesto
- dostaviti podatke o poslovnim prostorima Poreznoj upravi
- fiskalizirati izdane račune s Poreznom upravom
- osigurati kontinuitet poslovanja u slučaju prekida veze s Poreznom upravom ili fizičkog kvara naplatnog uređaja (primjerice, nestanak struje, problemi s internetom)
- nabaviti knjigu uvezanih računa te
- donijeti interni akt o visini blagajničkog maksimuma.
Od 1.1.2021. na gotovinskim računima obavezan je QR kod.
Bez obzira kojoj skupini pripadate, svaki obveznik fiskalizacije mora donijeti interni akt u kojem treba:
- opisati vlastito pravilo numeriranja izlaznih računa
- popisati sve poslovne prostore i oznake tih poslovnih prostora
- naznačiti radno vrijeme poslovnih prostora i
- povezati OIB i oznaku operatora po svakom naplatnom uređaju.
Kako formirati račun?
Zakonom je propisana forma broja računa, koji za potrebe fiskalizacije mora imati tri dijela:
numerički broj računa – to je uvijek broj (1,2,3,4,5,….,50, …1000,…nnnn) i propisano je da svake kalendarske godine obveznik fiskalizacije započinje račune od broja 1 pa do broja n na kraju kalendarske godine;
oznaku poslovnog prostora – poslovni prostor definiran je kao svaki zatvoreni ili otvoreni prostor, pokretno mjesto koje služi za obavljanje djelatnosti (kombi, dostavna vozila). U slučaju povremenog obavljanja djelatnosti na drugom mjestu (sajam, seminar i slično) poslovni prostor može se izmijeniti u lokaciju održavanja povremene djelatnosti. Za terenske djelatnosti (primjerice, prodajni predstavnici) odredit će se da je poslovni prostor pokretan. Također, zasebnim poslovnim prostorom može se smatrati dio ili više dijelova jednog poslovnog prostora u kojima se obavlja različita djelatnost (način na koji će društvo označiti i numerirati svoje poslovne prostore proizvoljan je i ostavljeno je na izbor svakom društvu da odabere onako kako njemu odgovara);
broj naplatnog uređaja
Na već propisani sadržaj računa obveznik fiskalizacije iz prve skupine (ako nemate naplate u gotovini) mora obvezno dodati:
- vrijeme izdavanja računa: sat i minutu
- oznaku operatera (osobe na naplatnom uređaju) te
- oznaku načina plaćanja računa – novčanice, kartica, transakcijski račun i ostalo
Obveznici fiskalizacije iz druge skupine (ako imate naplatu i u gotovini) moraju obvezno dodati:
- vrijeme izdavanja računa: sat i minutu
- oznaku operatera (osobe na naplatnom uređaju)
- oznaku načina plaćanja računa – novčanice, kartica, transakcijski račun i ostalo te
- jedinstveni identifikator računa (JIR) i
- zaštitni QR kôd izdavatelja obveznika fiskalizacije
Oznaka operatera (osobe koja radi na naplatnom uređaju) može biti ime i prezime osobe, inicijali osobe, oznaka komercijalist 1, operater 1, prodajni predstavnik 1 i sl., ovisno o odluci društva.
U slučaju obveznika iz druge skupine, navedena oznaka na računu mora se povezati s OIB-om te osobe i dostaviti Poreznoj upravi kao element računa u postupku izdavanja fiskalnog računa.
Blagajnički maksimum
Blagajnički maksimum najviši je iznos gotovine koji poduzetnik smije držati u blagajni, a sve iznad njega mora se položiti na žiroračun poduzetnika.
Ako ste obveznik fiskalizacije, dužni ste odrediti visinu blagajničkog maksimuma i to samostalno internim aktom, u skladu s procijenjenim potrebama i uvjetima sigurnosti.
Međutim, propisan je najviši iznos blagajničkog maksimuma, koji se određuje prema veličini obveznika. Veličina obveznika ovisi o broju zaposlenih i visini poslovnih prihoda tj. visini ukupne aktive ili dugotrajne imovine.
Ako ste fizička osoba i obveznik poreza na dobit, visinu blagajničkog maksimuma određujete kao mikro, mali ili srednji subjekt.
Provjerite u koju skupinu spadate:
- prosječno godišnje imaju zaposleno manje od 10 radnika i
- prema financijskim izvješćima za prethodnu godinu
- ostvaruju godišnji prihod u iznosu 2.000.000 EUR, ili
- imaju ukupnu aktivu ako su obveznici poreza na dobit, odnosno imaju dugotrajnu imovinu ako su obveznici poreza na dohodak, u vrijednosti do 2.000.000 EUR.
- prosječno godišnje imaju zaposleno manje od 50 radnika i
- prema financijskim izvješćima za prethodnu godinu
- ostvaruju ukupni godišnji prihod do 10.000.000 EUR ili
- imaju ukupnu aktivu (ako su obveznici poreza na dobit), odnosno imaju dugotrajnu imovinu (ako su obveznici poreza na dohodak) u vrijednosti do 10.000.000 EUR.
- prosječno godišnje imaju zaposleno više od 50 radnika i
- prema financijskim izvješćima za prethodnu godinu ostvaruju ukupni godišnji prihod do 10.000.001 – 42.999.999 EUR ili imaju ukupnu aktivu (ako su obveznici poreza na dobit), odnosno imaju dugotrajnu imovinu (ako su obveznici poreza na dohodak) u vrijednosti do 10.000.001 – 42.999.999 EUR.